VPN چیست و چه کاربردی دارد

وی پی ان سرویسی است که یک اتصال آنلاین امن و رمزگذاری‌شده ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از VPN حریم خصوصی خود را حفظ کنند، ناشناس باقی بمانند و از مسدودسازی و سانسور مبتنی بر منطقه جغرافیایی خود خلاص شوند.

VPN چیست؟

فناوری VPN اولین بار در سال 1996 زمانی که یکی از کارمندان مایکروسافت PPTP را توسعه داد، مورد استفاده قرار گرفت.

VPN مخفف شبکه خصوصی مجازی (virtual private network) است که یک اتصال آنلاین بین رایانه شما و یک سرور راه دور برقرار می‎کند. در واقع یک مسیر نقطه به نقطه ایجاد می‌شود که داده های شخصی شما را رمزگذاری کرده است. با این کار آدرس IP شما را پنهان می‎کند و به شما امکان می‎دهد از محدودیت ایجاد شده در فایروال عبور کنید. بدین صورت سرویس وی پی ان یک اتصال خصوصی امن‌تر و محافظت‌شده‌تر بین دستگاه کاربر و اینترنت ایجاد می‎کند.

اتصال وی پی ان با توجه به معنای خود عبارت است از:

مجازی (Virtual): هیچ کابل فیزیکی در فرآیند اتصال دخیل نیست.

خصوصی (Private): از طریق این اتصال، هیچ کس دیگری نمی‌تواند داده‌ها یا فعالیت سرچ شما را ببیند.

شبکه‌بندی شده (Networked): چندین دستگاه - رایانه شما و سرور  VPN - با هم کار می‌کنند تا یک پیوند ثابت را حفظ کنند.

وی پی ان چه کاربردی دارد؟

استفاده از وی پی ان مزایا و کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

داده‌های خود را ایمن کنید

داده‌های حساس مانند ایمیل‌های کاری، اطلاعات پرداخت و موقعیت مکانی دائماً به صورت آنلاین در شبکه منتقل می‌شوند. این اطلاعات در یک شبکه عمومی که در آن هر کسی که به شبکه دسترسی دارد می‌تواند به داده‌های شخصی شما نیز دسترسی داشته باشد، قابل ردیابی است. یک اتصال VPN داده‌های شما را به کد تبدیل می‌کند و آن‌ها را با رمزگذاری برای هر کسی غیرقابل خواندن کرده و فعالیت شما را پنهان می‌کند تا هیچ کس دیگری نتواند آن را ببیند. 

جلوگیری از ردیابی ISP و شخص ثالث

ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) سابقه سرچ شما را از طریق آدرس IP  منحصر به فرد دستگاه شما ثبت و ردیابی می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند به برخی از اشخاص ثالث فروخته شود، در اختیار دولت قرار گیرد، یا در مواجهه با خطرات امنیتی آسیب‌پذیر باقی بماند. با استفاده از سرور VPN به جای سرورهای ISP شما، VPN  آدرس IP شما را پنهان می‌کند، از ردیابی ISP جلوگیری می کند و در نتیجه داده‌های شخصی شما را خصوصی نگه می‌دارد.

دسترسی به اینترنت آزاد از هر نقطه دنیا

برخی از سایت‌ها و سرویس‌ها محتوای رسانه خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی برای برخی مناطق و کشورها محدود می‌کنند. بر اساس این محدودیت کاربران آن منطقه نمی‌توانند به برخی از محتواهای خاص دسترسی داشته باشند. یک VPN موقعیت سرور محلی شما را پنهان یا جعل می‌کند، به طوری که به نظر می‌رسد در جای دیگر یا مثلاً در یک کشور دیگری هستید و در این صورت دسترسی به شما داده میشود.

4و انجام پروژه از راه دور با ایمنی بالا

امروزه کار از راه دور بیش از هر زمان دیگری فراگیر شده است. با استفاده از  VPN، افراد از راه دور می‌توانند از طریق اتصال خصوصی از هر جایی که باشند به منابع شرکت خود دسترسی داشته باشند. این کار حس انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد و همچنین تضمین می‌کند که داده‌های شرکت حتی در یک شبکه Wi-Fi عمومی محافظت‌شده و ایمن باقی می‌مانند.

5. دور زدن سانسور و نظارت

برخی از مناطق ممکن است به دلیل محدودیت‌های دولتی، سانسور یا نظارت، به سایت‌ها یا خدمات خاصی دسترسی نداشته باشند. جعل موقعیت مکانی به این کاربران این امکان را می‌دهد که فایروال را دور بزنند و به وب سایت‌های مسدود شده دسترسی پیدا کنند.

امنیت اطلاعات شما؛ با وی پی ان فراگز

با پیشرفت تکنولوژی، حفظ امنیت اطلاعات و حریم شخصی تبدیل به یکی از مهمترین مسائل هر کاربری شده است. با توجه به وضعیت اینترنت در ایران و نظارت شدید، این مسئله برای ما روز به روز پر رنگ‌تر میشود. به همین دلیل مهم است که توجه ویژه‌‌تری به حریم شخصی و حفظ اطلاعات خود داشته باشیم.

تیم فراگز با ارائه خدمات وی پی ان پرسرعت و امن، این مشکل را برای شما حل کرده است. با استفاده از وی پی ان فراگز، اطلاعات شما غیرقابل ردیابی بوده و بدون محدودیت فیلترینگ را دور خواهید زد.