تروجان چیست

با تروجان و عملکرد ضد فیلترینگ آن بیشتر آشنا شوید

آیا تا به حال در تاریخ اسم "تروجان" به گوشتان خورده است؟ تروجان اولین بار توسط اودیسه در جنگ یونان برای نفوذ به شهر تروا ابداع شد اما امروزه در دنیای نرم افزارها و تکنولوژی کاربرد دیگری دارد. در این مقاله به کاربرد تروجان در دنیای وی پی ان و تفاوت آن با بدافزار تروجان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تروجان چیست؟

یک استراتژیست جنگی یونانی به نام اودیسه نقشه‌ای می‌کشد تا افرادش را با فریب به داخل شهر تروا بکشاند. او به جای تخریب یا بالا رفتن از دیوارهای شهر، صحنه‌ای ساختگی از تسلیم شدن و رفتن یونانی‌ها درست میکند. سربازان تروا نظاره گر یونانی‌ها در حال فرار هستند که یک اسب چوبی غول پیکر را به نشانه تسلیم پشت در گذاشته‌اند. سربازان تروا مست از پیروزی، اسب را به داخل شهر خود می آورند، اما با حضور یونانی‌ها و اودیسه داخل اسب غافلگیر میشوند.

امروزه، تروجان نوعی بدافزار است که با استفاده از استراتژی اسب تروجان خود را به شکل کد یا نرم افزار قانونی پنهان می کند تا به سیستم کاربر نفوذ کند. هنگامی که وارد شبکه میشود، میتواند انتقال فایل ها، اصلاح داده ها، حذف فایل ها یا تغییر اطلاعات دستگاه انجام دهد. در واقع این بد افزار با فریب کاربران به سیستم‌های آنها دسترسی کامل دارد.

 

پروتکل تروجان چیست و چه تفاوتی با بدافزار تروجان دارد؟

تروجان یک سرور پروکسی، کلاینت و پروتکل متن باز بوده که برای دور زدن فایروال کشور چین و دور زدن فیلترینگ در این کشور با تقلید از HTTPS طراحی شده است.

با توضیح پروتکل تروجان حتما تفاوت آن را با بدافزار تروجان متوجه شدید. پروتکل، ابزاری است برای رفع فیلترینگ فایروال و قابل ردیابی نیست اما بد افزارها با پنهان کردن خود در کدهای مخرب به تمام اطلاعات شما دسترسی خواهد داشت و حتی با استفاده از هویت و سیستم شما کارهای خطرناکی میکنند.

پروتکل تروجان از سال ۲۰۱۷ در حال ساخت و آپدیت می باشد و در همین مدت کوتاه در کشورهایی مثل ایران یا چین که با فیلترینگ محدود شده‌اند بسیار سریع رشد کرد. همانطور که گفته شد این ابزار غیرقابل شناسایی و ردیابی است و به همین دلیل در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مزیت‌های پروتکل تروجان

با اوج گرفتن شدت محدودیت‌ها و فیلترینگ در ایران، پروتکل Open vpn  و  Wire guard که قابل شناسایی بودند قطع شدند. همچنین قابل شناسایی بودن و قطعی سرویس‌های open connect بر روی برخی از اپراتورها که از پروتکل ssh استفاده میکنند عاملی شد تا دیگر کاربرد نداشته باشند. به همین دلیل پروتکل تروجان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

این ابزار ضد فیلترینگ با حضور خود در عرصه وی پی ان مزایایی را تحت الشعاع خود قرار داد که پیش از آن بی‌نصیب بودیم.

از جمله این مزایا عبارتند از:

1. اتصال پایدار نسبت به VMESS و VLESS

2.  برتری 10 الی 30 درصدی در تست سرعت نسبت به سایر پروتکل‌ها

3. استفاده هم‌زمان دو روش برای encryption داده‌ها

 

 تست وی پی ان تروجان با فراگز

تیم فراگز از جمله ارائه‌دهندگان خدمات وی پی ان در ایران بوده که با استفاده از پروتکل تروجان دسترسی به اینترنت آزاد را برای شما با سرعتی عالی فراهم کرده است. با وی پی ان تروجان فراگز همیشه وصل باش و سرعتی فوق العاده را تجربه کن.