آی پی چیست

آدرس IP یک آدرس منحصر به فرد است که به وسیله آن انواع دستگاه‌های متصل شده به اینترنت یا یک شبکه محلی شناسایی می‌شوند. آی پی (IP)  مخفف "Internet Protocol" بوده که مجموعه قوانینی است که بر فرمت داده‌های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی حاکم می‌باشد. در اصل، آدرس‌ IP شناسه‌ای است که امکان ارسال اطلاعات بین دستگاه‌های موجود در شبکه را فراهم می‌کند. آنها حاوی اطلاعاتی مثل موقعیت مکانی هستند و دستگاه‌ها را برای برقراری ارتباط در دسترس قرار می‌دهند. اینترنت به راهی برای تمایز بین رایانه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف نیاز دارد. آدرس IP  راهی برای انجام این کار ارائه می‌دهد.

آدرس IP چیست؟

آدرس  آی پی (IP) رشته‌ای از اعداد است که با نقطه از هم فاصله دارند. آدرس‌های IP به صورت مجموعه‌ای از چهار دسته عدد نشان داده می‌شوند مثل: 192.158.1.38

 هر عدد در مجموعه می تواند از 0 تا 255 متغیر باشد. بنابراین، محدوده آدرس‌دهی IP کامل از 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 متغیر است.

آدرس‌های IP تصادفی نیستند. آنها توسط علم ریاضی، مرجع واگذاری اعداد در اینترنت (IANA) و شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذار شده شده (ICANN) تولید و تخصیص می‌یابند. ICANN یک سازمان مستقل است که در سال 1998 در ایالات متحده تاسیس شد تا به حفظ امنیت اینترنت کمک کند و امکان استفاده از آن برای همه وجود داشته باشد. هر بار که هر کسی دامنه‌ای را در اینترنت ثبت می‌کند، از یک ثبت‌کننده نام دامنه می‌گذرد، که برای ثبت دامنه هزینه کمی به ICANN می پردازد.

آدرس IP  چگونه کار می‌کنند

اگر می‌خواهید بفهمید که چرا دستگاه شما به روشی که انتظار دارید متصل نمی‌شود یا می‌خواهید عیب‌یابی کنید چرا ممکن است شبکه شما کار نکند، درک نحوه عملکرد آدرس IP به شما مک می‌کند.

پروتکل اینترنت مانند هر زبان دیگری با استفاده از دستورالعمل‌های تنظیم شده برای انتقال اطلاعات کار می‌کند. همه دستگاه‌ها با استفاده از این پروتکل اطلاعات را با سایر دستگاه‌های متصل پیدا، ارسال و تبادل می‌کنند. دستگاه شما ابتدا به طور غیرمستقیم با اتصال به یک شبکه متصل به اینترنت به شبکه اینترنت دسترسی خواهد داشت. وقتی در خانه هستید، آن شبکه احتمالاً ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) شما و در محل کار، شبکه شرکت شما خواهد بود. آدرس IP شما توسط ISP به دستگاه شما اختصاص داده می‌شود. فعالیت اینترنتی از طریق ISP  انجام می‌شود و آنها با استفاده از آدرس IP شما اینترنت را برای شما باز می‌کنند. از آنجایی که آنها به شما امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهند، وظیفه دارد یک آدرس IP به دستگاه شما اختصاص دهند.

با این حال، آدرس IP شما می‌تواند از طریق روش‌های مختلف تغییر کند. برای مثال، روشن یا خاموش کردن مودم یا روتر می‌تواند آن را تغییر دهد. یا می‌توانید با ISP خود تماس بگیرید و درخواست کنید تا آی پی شما را تغییر دهند.

انواع آدرس‌های IP

انواع مختلفی از آدرس‌های IP وجود دارد که دو مورد از آنها در اینترنت بیشتر مورد توجه هستند. هر کسب و کار یا فردی به واسطه طرح خدمات اینترنتی دو نوع آدرس IP خواهد داشت: آدرس IP خصوصی و آدرس IP عمومی. اصطلاحات عمومی و خصوصی به مکان شبکه مربوط می‌شود - یعنی آدرس IP خصوصی در داخل یک شبکه استفاده می‌شود، در حالی که آدرس عمومی در خارج از یک شبکه استفاده می‌شود.

IP  خصوصی:

 هر دستگاهی که به شبکه اینترنت شما متصل می‌شود یک آدرس IP خصوصی دارد. این دستگاه شامل رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و هر دستگاه دارای بلوتوث مانند بلندگوها، چاپگرها یا تلویزیون‌های هوشمند می‌شود. با رشد روز افزون اینترنت اشیا، تعداد آدرس‌های IP خصوصی که در خانه دارید احتمالاً در حال افزایش است. روتر نیاز به راهی جهت شناسایی این موارد به طور جداگانه دارد و همچنین بسیاری از موارد نیاز دارند تا راهی برای شناسایی یکدیگر داشته باشند. بنابراین، روتر آدرس‌های IP خصوصی را تولید کرده که شناسه‌های منحصربه‌فرد برای هر دستگاهی هستند که آنها را در شبکه متمایز می‌کند.

IP  عمومی

آدرس IP عمومی در واقع آدرس اصلی کل شبکه شما می باشد. همانطور که میدانید هر دستگاه متصل آدرس IP اختصاصی خود را دارد که آنها همچنین در آدرس IP اصلی شبکه شما قرار می گیرند. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، آدرس IP عمومی توسط ISP شما به روتر ارائه می‌شود. به طور معمول، ISP  ها دارای یک مجموعه بزرگ از آدرس‌های IP هستند که آنها را بین مشتریان خود توزیع می‌کنند. آدرس IP عمومی شما آدرسی است که تمام دستگاه های خارج از شبکه اینترنتی شما برای شناسایی شبکه شما از آن استفاده می‌کنند.

نحوه جستجوی آدرس IP

ساده‌ترین راه برای بررسی آدرس IP عمومی روتر جستجوی «آدرس IP من چیست؟» در گوگل است. پاسخ در بالای صفحه توسط گوگل به شما نمایش داده میشود.

وب‌سایت‌های دیگر نیز همین اطلاعات را به شما نشان می‌دهند. آنها می‌توانند آدرس IP عمومی شما را ببینند زیرا با بازدید از سایت، روتر شما درخواستی را ارائه کرده و بنابراین اطلاعات را فاش کرده است. سایت IPLocation با نشان دادن نام ISP و شهر شما اطلاعات بیشتری را ارائه میدهد.

به طور کلی، با استفاده از این تکنیک فقط یک مکان تقریبی را دریافت خواهید کرد. اگر قصد دارید این کار را انجام دهید، به یاد داشته باشید که به  VPN متصل نباشید. به دست آوردن آدرس لوکیشن واقعی برای آدرس IP عمومی معمولاً مستلزم ارائه دستور جستجو به ISP  است.

روش‌های پیدا کردن آدرس IP خصوصی شما بر اساس هر پلتفرم متفاوت است:

ویندوز:  Cmd را با استفاده از جستجوی ویندوز سرچ کنید. در کادر پاپ آپ ایجاد شده، "ipconfig" را تایپ نمایید تا اطلاعات را پیدا کنید.

مک: به System Preferences بروید، شبکه را انتخاب کنید.

آیفون: وارد تنظیمات شوید، Wi-Fi  را انتخاب کنید و روی "i" در یک دایره در کنار شبکه‌ای که در آن هستید کلیک کنید. آدرس IP باید در زیر صفحه DHCP قابل مشاهده باشد.

چگونه آدرس IP خود را پنهان کنیم؟

پنهان کردن آدرس IP روشی است جهت مراقبت از اطلاعات شخصی و هویت آنلاین شما. دو روش اصلی برای مخفی کردن آدرس IP شما وجود دارد که عبارتند از:

  1. استفاده از سرور پروکسی
  2. استفاده از فیلترشکن

پروکسی: سرور پروکسی یک سرور واسطه است که ترافیک شما از طریق آن هدایت می شود. سرورهای اینترنتی که بازدید می‌کنید فقط به آدرس IP آن سرور پروکسی دسترسی دارند و آن را شناسایی میکنند نه آدرس  آی پی شما! هنگامی که آن سرورها اطلاعاتی را برای شما ارسال می‌کنند،ابتدا به سرور پروکسی ارسال شده و سپس شما دسترسی خواهید داشت.

فیلترشکن یا وی پی ان : وقتی کامپیوتر، گوشی هوشمند یا تبلت خود را به VPN متصل می‌کنید، دستگاه طوری عمل می‌کند که گویی در همان شبکه محلی VPN قرار دارد. تمام ترافیک شبکه و جست و جو شما از طریق یک اتصال امن به واسطه VPN ارسال می‌شود.

از آنجایی که رایانه شما طوری رفتار می‌کند که گویی در شبکه قرار دارد، می‌توانید به طور ایمن به منابع شبکه محلی دسترسی داشته باشید حتی زمانی که در کشور دیگری هستید. به عنوان مثال شما میتوانید به وب‌سایت‌های مسدود شده به دلایل سیاسی یا موقعیت مکانی دسترسی داشته باشید.

پنهان کردن آی پی با استفاده از فیلترشکن

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید آی پی شما قابل ردیابی باشد، استفاده از VPN باعث پنهان شدن آدرس IP شما میشود. به این صورت ترافیک شما از طریق یک سرور جداگانه هدایت شده و آن را برای شما بسیار امن تر می‌کند. استفاده از وی پی ان نه تنها IP  را غیرقابل شناسایی می‌کند بلکه استفاده شما از اینترنت نیز در شرایط امن خواهد بود. VPN  فراگز، از جمله فیلترشکن‌هایی است که با استفاده از پروتکل‌های امن از اطلاعات شما محافظت کرده و دسترسی شما را به اینترنت نامحدود میکند.