امنیت سایبری

امنیت سایبری از سیستم‌های متصل به اینترنت مانند سخت افزار، نرم افزار و داده ها در برابر تهدیدات سایبری محافظت میکند. امنیت سایبری توسط افراد و شرکت ها برای محافظت در برابر دسترسی غیرمجاز به مراکز داده و سایر سیستم های رایانه ای استفاده می شود.

یک استراتژی امنیت سایبری قوی می‌تواند موقعیت امنیتی خوبی در برابر حملات مخرب که برای دسترسی، تغییر، حذف، تخریب یا اخاذی به سیستم‌ها و داده‌های حساس سازمان یا کاربر طراحی شده‌اند، ایجاد کند. امنیت سایبری همچنین در جلوگیری از حملاتی که هدف آنها از کار انداختن یا مختل کردن عملکرد یک سیستم یا دستگاه است، بسیار مفید است.

چرا امنیت سایبری اهمیت دارد؟

با افزایش تعداد کاربران، دستگاه‌ها و برنامه‌ها در شرکت‌های مدرن، همراه با افزایش انبود داده‌ها (که بیشتر آنها حساس یا محرمانه هستند) اهمیت امنیت سایبری همچنان در حال افزایش است. حجم رو به افزایش و پیچیدگی مهاجمان سایبری و تکنیک های حمله، این مشکل را حتی بیشتر می کند.

عناصر امنیت سایبری چیست و چگونه کار می کند؟

حوزه امنیت سایبری را میتوان به چندین بخش مختلف تقسیم کرد که هماهنگی آنها در سازمان برای موفقیت یک برنامه امنیت سایبری بسیار مهم است. این بخش ها شامل موارد زیر است:

  • امنیت برنامه
  • امنیت اطلاعات یا داده ها
  • امنیت شبکه
  • بازیابی اطلاعات
  • امنیت عملیاتی
  • امنیت ابری
  • امنیت زیرساخت های حیاتی

برای مواجه شدن با خطرات امنیتی در حال تغییر، یک رویکرد فعال تر و سازگارتر لازم است. چندین سازمان کلیدی مشاوره های امنیت سایبری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) توصیه می‌کند که نظارت مستمر و ارزیابی‌های بلادرنگ را به عنوان بخشی از چارچوب ارزیابی ریسک برای دفاع در برابر تهدیدات شناخته شده و ناشناخته اتخاذ کنید.

مزایای امنیت سایبری چیست؟

مزایای روش های امنیت سایبری عبارتند از:

  1. حفاظت از کسب و کار در برابر حملات سایبری و نقض داده ها
  2. حفاظت از داده ها و شبکه ها
  3. جلوگیری از دسترسی غیرمجاز کاربران
  4. بهبود زمان بهبودی پس از شکست.
  5. انطباق با مقررات
  6. تداوم کسب و کار
  7. افزایش اعتماد به شهرت و اعتماد شرکت برای توسعه دهندگان، شرکا، مشتریان، سهامداران و کارمندان 

انواع مختلف تهدیدات امنیت سایبری چیست؟

همگامی با فناوری های جدید، روندهای امنیتی و اطلاعات تهدیدات یک کار چالش برانگیز است. محافظت از اطلاعات و سایر دارایی ها در برابر تهدیدات سایبری، که اشکال مختلفی دارند، امری ضروری است. انواع تهدیدات سایبری عبارتند از:

بدافزار: نوعی نرم‌افزار مخرب وجود دارد که در آن از هر فایل یا برنامه‌ای برای آسیب رساندن به کاربر رایانه استفاده می‌شود. انواع مختلف بدافزارها عبارتند از ویروس ها، تروجان ها و نرم افزارهای جاسوسی.

باج‌افزار: نوع دیگری از بدافزار است که فایل‌های سیستم رایانه قربانی را قفل می‌کند - معمولاً از طریق رمزگذاری - و درخواست پرداخت برای رمزگشایی و باز کردن قفل آنها را دارد.

این نوع حمله، حمله ای است که بر تعامل انسانی متکی است. کاربران را فریب می دهد تا رویه های امنیتی را زیر پا بگذارند تا اطلاعات حساسی را که معمولاً محافظت می شود به دست آورند.

فیشینگ: نوعی مهندسی اجتماعی است که در آن ایمیل‌ها یا پیام‌های متنی تقلبی که شبیه به ایمیل‌های منابع معتبر یا شناخته شده ارسال می‌شوند. هدف این پیام ها سرقت داده های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری یا ورود به سیستم است.

Spear phishing نوعی از فیشینگ است که کاربر، سازمان یا کسب و کار مورد نظر را دارد.

حملات سرویس توزیع شده (DDoS): حملاتی هستند که در آن چندین سیستم ترافیک یک سیستم هدف، مانند سرور، وب سایت یا سایر منابع شبکه را مختل می کنند. با پر کردن هدف با پیام ها، درخواست های اتصال یا بسته ها، مهاجمان می توانند سیستم را کند کرده یا آن را خراب کنند و از استفاده از ترافیک قانونی جلوگیری کنند. تهدیدهای پایدار پیشرفته (APT) حملات هدفمند طولانی مدتی هستند که در آن مهاجم به شبکه نفوذ می کند و برای مدت طولانی با هدف سرقت داده ها ناشناخته در شبکه باقی می ماند.

امنیت سایبری با چه مشکلاتی روبرو است؟

یکی از مشکل سازترین عناصر امنیت سایبری، ماهیت در حال تحول خطرات امنیتی است. با ظهور فناوری‌های جدید، راه‌های حمله جدید توسعه می‌یابند. همراهی با این تغییرات و پیشرفت های مکرر در حملات، و همچنین به روز رسانی شیوه های محافظت در برابر آنها، می تواند چالش برانگیز باشد.

1.انبوه داده ها

علاوه بر این، سازمان ها می توانند داده های بالقوه زیادی را در مورد افرادی که از یک یا چند سرویس آنها استفاده می کنند جمع آوری کنند. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر، احتمال وجود یک مجرم سایبری که می‌خواهد اطلاعات شناسایی شخصی (PII) را به سرقت ببرد، نگرانی دیگری است. به عنوان مثال، سازمانی که PII را در فضای ابری ذخیره می کند ممکن است در معرض حمله باج افزار قرار گیرد.

 2. آموزش آگاهی از امنیت سایبری

برنامه های امنیت سایبری باید به آموزش کاربران نهایی نیز بپردازند. کارمندان ممکن است به طور تصادفی تهدیدات و آسیب پذیری ها را در لپ تاپ یا دستگاه های تلفن همراه خود وارد محل کار کنند. به همین ترتیب، آنها ممکن است ناامن عمل کنند و برای مثال، روی پیوندها کلیک کنند یا پیوست‌ها را از ایمیل‌های فیشینگ دانلود کنند.

آموزش منظم آگاهی نسبت به امنیت ب کمک می کند تا وظیفه خود را در ایمن نگه داشتن فضای سایبری در برابر تهدیدات سایبری انجام دهند.

3.کمبود نیروی کار و شکاف مهارتی

کمبود پرسنل امنیت سایبری واجد شرایط یکی دیگر از چالش های امنیت سایبری است. با افزایش حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده و استفاده شده توسط کسب‌وکارها، نیاز به کارکنان امنیت سایبری برای تجزیه و تحلیل، مدیریت و واکنش به حوادث نیز افزایش می‌یابد.

4. حملات زنجیره تامین و خطرات شخص ثالث

سازمان‌ها تلاش خود را برای حفظ امنیت انجام میدهند اما اگر شرکا، تامین‌کنندگان و فروشندگان شخص ثالثی که به شبکه‌های آنها متصل هستند و دسترسی دارند، ایمن عمل نکنند، تمام این تلاش‌ها بی فایده است. حملات زنجیره تامین مبتنی بر نرم‌افزار و سخت‌افزار در حال تبدیل شدن به چالش‌های امنیتی سخت‌تر برای مقابله با آنها هستند. سازمان‌ها باید به خطرات شخص ثالث در زنجیره تامین رسیدگی کرده و مسائل مربوط به تامین نرم‌افزار را کاهش دهند.

چگونه از اتوماسیون در امنیت سایبری استفاده می شود؟

اتوماسیون به یک جزء جدایی ناپذیر برای محافظت از اطلاعات در برابر افزایش تعداد و پیچیدگی تهدیدات سایبری تبدیل شده است. استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی در مناطقی با جریان داده های با حجم بالا می تواند به بهبود امنیت سایبری در سه دسته اصلی کمک کند:

تشخیص تهدید: پلتفرم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و تهدیدات شناخته شده را شناسایی کنند و همچنین تهدیدات جدید را پیش‌بینی نمایند.

پاسخ تهدید: پلتفرم‌های هوش مصنوعی همچنین حفاظت‌های امنیتی را ایجاد و به‌طور خودکار اعمال می‌کنند.

حذف نیروی انسانی: متخصصان امنیتی اغلب مملو از اشتباهات و کارهای تکراری هستند. هوش مصنوعی می تواند با تریگر کردن خودکار آلارم های کم خطر و خودکارسازی تجزیه و تحلیل کلان داده ها و سایر کارهای تکراری، خستگی را از بین ببرد و کارهای پیچیده تر را به عهده نیروی انسانی بگذارد.

از دیگر مزایای اتوماسیون در امنیت سایبری می توان به طبقه بندی حملات، طبقه بندی بدافزار، تجزیه و تحلیل ترافیک، تجزیه و تحلیل انطباق و موارد دیگر اشاره کرد.

ارائه دهندگان ابزارهای امنیت سایبری

فروشندگان در زمینه امنیت سایبری معمولاً محصولات و خدمات امنیتی مختلفی را ارائه می دهند. ابزارها و سیستم های امنیتی رایج عبارتند از:

مدیریت هویت و دسترسی (IAM)

فایروال ها

آنتی بدافزار/آنتی ویروس

سیستم های پیشگیری/تشخیص نفوذ (IPS/IDS)

پیشگیری از از دست دادن داده ها (DLP)

اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM)

ابزارهای رمزگذاری

اسکنرهای آسیب پذیری

شبکه های خصوصی مجازی (VPN)

کارگزار امنیت دسترسی ابری (CASB)

با ادامه رشد چشم انداز تهدیدات سایبری و ظهور تهدیدهای جدید میتوانید امنیت سایبری خود را افزایش دهید. یکی از راهکارهای ساده و مقرون به صرفه خرید وی پی ان است. وی پی ان فراگز با استفاده از پروتکل امن، از آشکار شدن هویت و سرقت داده های شما جلوگیری میکند.