قلدری سایبری

 

قلدری سایبری چیست؟

قلدری سایبری نوعی زورگویی با استفاده از فناوری های دیجیتال است. این می تواند در رسانه های اجتماعی، پلتفرم های پیام رسانی، پلتفرم های بازی و تلفن های همراه انجام شود. هدف از قلدری سایبری ترساندن، عصبانی کردن یا شرمساری کسانی است که هدف قرار گرفته اند. مثالها عبارتند از:

  • انتشار اکاذیب یا ارسال عکس ها یا فیلم های شرم آور یک فرد در رسانه های اجتماعی
  • ارسال پیام‌ها، تصاویر یا ویدیوهای مضر، توهین‌آمیز یا تهدیدآمیز از طریق پلتفرم‌های اجتماعی
  • جعل هویت شخصی و ارسال پیام های بد به دیگران از طرف او یا از طریق حساب های جعلی

اما آزار و اذیت سایبری ردپایی دیجیتالی بر جای می‌گذارد و این مدارک میتواند مفید باشد و شواهدی برای کمک به توقف سوء استفاده ارائه دهد. اگر نگران امنیت خود هستید یا چیزی که به صورت آنلاین برای شما اتفاق افتاده است، می توانید از طریق پلیس فتا پیگیری کنید.

انواع قلدری سایبری

زورگویی سایبری اشکال مختلفی دارد. انواع رایج آزار و اذیت سایبری عبارتند از:

  1. محرومیت

یک زورگوی سایبری می تواند عمداً شخص دیگری را از یک گروه آنلاین یا شبکه پیام رسان خارج کند. این باعث می شود قربانی احساس انزوا و افسردگی داشته باشد.

2. سایبر استالکینگ

با حمله سایبری، یک قلدر سایبری حضور آنلاین قربانی را از نزدیک زیر نظر دارد. قلدر همچنین می تواند علیه قربانی و عزیزانش اتهامات و تهدیدهای نادرست داشته باشد. علاوه بر این، تهدید کننده می تواند به دنیای واقعی نیز نفوذ پیدا کند و برای قربانی و احتمالاً عزیزان او بسیار جدی و خطرناک شود.

تعقیب سایبری جرایم مجرمانه محسوب می شود. قربانی می‌تواند علیه مرتکب خود دستور منع تعقیب صادر کند. علاوه بر این، مرتکب ممکن است با مجازات مشروط و زندان مواجه شود.

3. داکسینگ

Doxxing یا Doc-dropping زمانی است که یک زورگوی سایبری به طور مخرب داده های شخصی یک فرد را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارد که معمولاً برای آزار و اذیت یا ارعاب یک قربانی به طور عمومی شناخته می شود. این موضوع شامل اطلاعات شخصی مانند آدرس منزل شخصی، مدرسه ای که در آن تحصیل می کند یا شماره تماس او می باشد. 

4. فراپینگ

فریبینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک زورگو سایبری از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی قربانی برای ارسال محتوای نامناسب با نام قربانی استفاده می‌کند. در این سناریو، قربانی با محتوای آنلاینی گره خورده است که می تواند به اسم او آسیب برساند.

5. توهین

شعله ور شدن شامل پست کردن یا ارسال توهین و فحاشی به قربانی است. یک زورگوی سایبری به امید اینکه این فرد را درگیر یک دعوای آنلاین کند، قربانی را به عصبانی میکند. یا زمانی که یک زورگوی سایبری پیام‌های آزاردهنده را برای قربانی ارسال می‌کند. این پیام ها می توانند حاوی تهدید باشند.

6. تحقیر

قلدری سایبری با ارسال یا انتشار اطلاعات نادرست در مورد آن فرد به صورت آنلاین، قربانی را تحقیر می کند. تحقیر معمولاً شامل شایعات بی رحمانه و شایعات درباره یک قربانی است.

7. جعل هویت

یک زورگوی سایبری می‌تواند با ارسال نظراتی در رسانه‌های اجتماعی به نام قربانی هویت او را جعل کند. انجام این کار می تواند باعث شود قربانی بر اساس نظرات قلدر سایبری، واکنش منفی دیگران را تجربه کند.

همچنین می توانند پروفایل های آنلاین جعلی را از طرف قربانیان راه اندازی کنند. آنها می توانند از این پروفایل ها برای انتشار محتوای جعلی به نام قربانیان بدون رضایت استفاده کنند.

 تاثیرات قلدری سایبری

وقتی قلدری سایبری اتفاق می‌افتد، ممکن است این احساس را داشته باشید که در همه جا مورد حمله قرار می‌گیرید، حتی در داخل خانه خود. انگار که هیچ راه فراری وجود ندارد. این اثرات می تواند مدت زیادی طول بکشد و به طرق مختلف روی فرد تأثیر بگذارد:

از نظر ذهنی: احساس ناراحتی، خجالت، حماقت، حتی ترس یا عصبانیت

از نظر عاطفی: احساس شرمندگی یا از دست دادن علاقه به چیزهایی که دوست دارید

از نظر جسمی: خستگی (از دست دادن خواب)، یا تجربه علائمی مانند معده درد و سردرد

احساس خندیدن یا آزار و اذیت شدن توسط دیگران، می تواند از صحبت کردن یا تلاش برای مقابله با مشکل جلوگیری کند. در موارد شدید، آزار و اذیت سایبری حتی می‌تواند منجر به از دست دادن جان شما شود.

در صورت رو به رو شدن با قلدری سایبری چه باید کرد؟

هنگامی که شما مزاحمت سایبری را تجربه می کنید، گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که هیچ کس دیگری نمی فهمد و جایی برای کمک نیست. اما شما هرگز در مقابله با آزار و اذیت سایبری تنها نیستید. اگر می‌پرسید چگونه با قلدری سایبری مقابله کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

استراتژی 1: بلافاصله پاسخ ندهید

هدف بسیاری از قلدری های سایبری آزار دادن، ناراحت کردن یا گیج کردن فردی است که مورد هدف قرار می گیرد، به طوری که آنها واکنش عاطفی نشان می دهند. اگر مورد آزار و اذیت سایبری قرار می گیرید، به خاطر داشته باشید که شخصی که شما را هدف قرار می دهد می خواهد شما پاسخ دهید.

یک استراتژی خوب برای مقابله با این موضوع این است که آنچه را که به دنبال آن هستند به آنها ندهید. اگر شخصی در اینترنت چیزی به شما می گوید، شما را در عکسی که دوست ندارید قرار میدهد، یا به طور کلی کاری ناخوشایند انجام می دهد، تلفن خود را برای یک ساعت یا بیشتر کنار بگذارید. آن زمان را به فاصله عاطفی خود اختصاص دهید و قبل از پاسخ دادن به دقت فکر کنید.

استراتژی 2: زمانی که آرام تر هستید پیگیری کنید

بعد از یک ساعت، امیدواریم کمی آرام‌تر شوید. اکنون می‌توانید به صورت آنلاین بازگردید، حتی اگر دوست دارید یکی از اعضای خانواده در اتاق با شما باشد. ایده در این مرحله این است که قبل از تماس با فردی که شما را مورد آزار و اذیت سایبری قرار می دهد، احساس مناسبی از موقعیت داشته باشید.

با استفاده از زبانی آرام و خنثی، سعی کنید شرایط را با آن شخص حل کنید بدون اینکه اجازه دهید او به شما برسد. آنها حتی ممکن است متوجه نباشند که شما اقدامات آنها را به زورگویی سایبری تعبیر کرده اید، بنابراین یک مکالمه آرام محل خوبی برای شروع است.

استراتژی 3: گرفتن اسکرین شات

اسکرین شات بهترین راه برای شما برای گزارش یک مورد از قلدری سایبری است. از این گذشته، شخصی که شما را آزار می‌دهد ممکن است نظر یا عکس خود را وقتی متوجه شود که ممکن است برایش دردسر ایجاد کند، حذف کند. اسکرین شات ها تضمین می کنند که همیشه یک کپی از آنچه گفته شد دارید.

 

استراتژی 4: سعی کنید از بررسی مکرر پست ها خودداری کنید

وقتی درگیر یک قلدری سایبری هستید، ممکن است احساس کنید شخصی که شما را آزار می‌دهد به معنای واقعی کلمه با شما در اتاق است و چیزهایی را در گوش شما فریاد می‌زند و توجه شما را می‌خواهد.

اما لازم نیست اینطور باشد. همیشه می توانید زمان استفاده از رسانه های اجتماعی خود را به چند ساعت در روز محدود کنید. به این ترتیب، قلدری ثابت نمی شود، و می توانید برای مراقبت از خود از دنیای آنلاین فاصله بگیرید.

 

استراتژی 5: گزارش و مسدود کردن

اکثر رسانه‌های اجتماعی می‌خواهند به شما کمک کنند  تااحساس امنیت در این فضا داشته باشید. آن‌ها نمی‌خواهند شما مزاحمت سایبری را تجربه کنید، بنابراین ابزارهای داخلی زیادی برای ایمن نگه داشتن شما دارند.

اگر گزینه‌های گزارش‌دهی و مسدود کردن را در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی خود انجام داده اید و اوضاع هنوز واقعاً بد است، می‌توانید با پر کردن این فرم به کمیسیونر امنیت الکترونیکی گزارش دهید. قبل از طرح شکایت، باید:

کپی هایی از مطالب مزاحم سایبری را آماده آپلود داشته باشید (صفحه نمایش یا عکس)

حداقل 48 ساعت قبل از پر کردن فرم، مطالب را به سرویس رسانه های اجتماعی گزارش دهید

تا جایی که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد موضوع جمع آوری کنید

15-20 دقیقه برای تکمیل فرم زمان بگذارید

اگر کودکی در فضای مجازی مورد قلدری سایبری قرار گرفت، چه کاری باید انجام داد؟

رو به رو شدن با این موضوع که کودک شما مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته است برای والدین اذیت کننده است. شما یا فرزندتان ممکن است بخواهید انتقام بگیرید، اما بهتر است به فرزندتان کمک کنید تا وضعیت را خنثی کند، از خود محافظت کند و تلاش های منطقی برای توقف قلدری انجام دهد. در اینجا اقدامات فوری ما به والدین توصیه می شود:

به فرزندتان اطمینان دهید که او را دوست دارید و از او حمایت می کنید.

به کودک خود کمک کنید از کامپیوتر یا دستگاه فاصله بگیرد و استراحت کند.

اگر می توانید فرد قلدر را شناسایی کنید

تماس با مدرسه فرزندتان را در نظر بگیرید. اگر قلدری به صورت آنلاین اتفاق می افتد، ممکن است آفلاین نیز اتفاق افتاده باشد.

کودک خود را با گام های خاصی که می تواند بردارد توانمند کنید.

چه زمانی والدین باید در موقعیت قلدری اینترنتی مداخله کنند؟

بسیاری از کودکان به والدین خود نمی گویند که مورد آزار و اذیت سایبری قرار می گیرند. بچه ها ممکن است از اینکه به شما اطلاع دهند که هدف قرار گرفته اند، خجالت می کشند. آنها همچنین ممکن است بترسند که مشارکت شما اوضاع را بدتر می کند. اما، اگر متوجه شدید که فرزندتان مورد قلدری سایبری قرار گرفته است، احتمالاً به این معنی است که این موضوع به اندازه کافی بزرگ است که شما درگیر آن شوید.

با صحبت کردن درباره وضعیت با فرزندتان حقایق بیشتری را جمع آوری کنید. با هم یک برنامه اقدام کنید. مطمئن شوید که شما و فرزندتان در مورد اینکه نتیجه باید چه باشد به توافق رسیده اید. تلاش های خود را در صورت اقتضای شرایط افزایش دهید.

تحقیقات نشان می دهد که همسالان از یکدیگر دفاع می کنند، یک دفاع بسیار موثر در برابر قلدرها است. قلدرها با تلاش برای منزوی کردن قربانیان خود کار می کنند. وقتی بچه ها دور هدف جمع می شوند، قلدر را خنثی می کند. کودک خود را تشویق کنید تا برای حمایت با دوستان خود تماس بگیرد.