هوش مصنوعی

شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها به ویژه سیستم های کامپیوتری، کارکردی است که از هوش مصنوعی باید انتظار داشت. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است.

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

از آنجایی که صحبت ها در مورد هوش مصنوعی شدت گرفته است، فروشندگان در تلاش برای تبلیغ نحوه استفاده از محصولات و خدمات آن هستند. پایه ای از سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم های یادگیری ماشین چیزی است که هوش مصنوعی برای عملکرد خود نیاز دارد. هیچ زبان برنامه نویسی به تنهایی مترادف با هوش مصنوعی نیست، اما پایتون، R، جاوا، سی پلاس پلاس دارای ویژگی های محبوب توسعه دهندگان هوش مصنوعی هستند.

به طور کلی، سیستم‌های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی برچسب‌گذاری‌شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همبستگی‌ها و الگوها، و استفاده از این الگوها برای پیش‌بینی وضعیت‌های آینده کار می‌کنند. به این ترتیب، چت جی پی تی که با نمونه هایی از متن تغذیه می شود، می تواند یاد بگیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند، یا یک ابزار تشخیص تصویر می تواند با جست و جو در میلیون ها مثال و نمونه، قابلیت شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را بیاموزد. تکنیک‌های جدید هوش مصنوعی که به سرعت در حال بهبود هستند می‌توانند متن، تصاویر، موسیقی و سایر رسانه‌های واقعی را خلق کنند.

برنامه نویسی هوش مصنوعی به گونه ای است که تمرکز ویژه‌ای بر مهارت های شناختی دارد که شامل موارد زیر است:

یادگیری: این بخش از برنامه نویسی هوش مصنوعی تمرکز خود را بر به دست آوردن داده ها و شکل دادن به قوانینی جهت چگونگی تبدیل آن به اطلاعات عملی قرار داده است. قوانین، که الگوریتم نامیده می شوند، دستورالعمل های گام به گام را برای دستگاه های محاسباتی برای نحوه تکمیل یک کار خاص ارائه می دهند.

استدلال: برنامه نویسی هوش مصنوعی همچنین بر انتخاب الگوریتم مناسب برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه توجه دارد.

خود اصلاحی: نکته دیگر که در برنامه نویسی آن باید توجه کرد جهت تنظیم مداوم الگوریتم ها و اطمینان از ارائه دقیق ترین نتایج ممکن است.

خلاقیت: شبکه های هوش مصنوعی، سیستم های مبتنی بر قوانین آن، روش های آماری و سایر تکنیک های هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر جدید، متن، موسیقی و ایده های جدید استفاده می شوند.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی به دلیل پتانسیل آن برای تغییر نحوه زندگی، کار و بازی برای ما مهم است. این مسئله به طور موثر در تجارت برای خودکار کردن وظایف انجام شده توسط انسان، از جمله خدمات مشتری، تولید، تشخیص تقلب و کنترل کیفیت استفاده شده است. در تعدادی از زمینه ها، هوش مصنوعی می تواند وظایف را بسیار بهتر از انسان ها انجام دهد. به ویژه هنگامی که صحبت از وظایف تکراری و جزئیات محور می شود، مانند تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح فیلدهای مربوطه، ابزارهای هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با خطاهای نسبتا کمی تکمیل می کنند. به دلیل مجموعه داده‌های عظیمی که می‌تواند پردازش کند، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به شرکت‌ها آگاهی درباره مسائلی بدهد که ممکن است از آن‌ها اطلاعی نداشته باشند. شماره ابزارهای مولد هوش مصنوعی که به سرعت در حال گسترش و افزایش است در زمینه هایی از جمله آموزش و بازاریابی و طراحی محصول نقش خواهند داشت.

در واقع، پیشرفت‌ها در تکنیک‌های هوش مصنوعی نه تنها به افزایش کارایی کمک کرده است، بلکه دری را برای فرصت‌های تجاری کاملاً جدید برای برخی از شرکت‌های بزرگتر باز کرده است..

 بسیاری از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های دنیا به عنوان مثال آلفابت، اپل، مایکروسافت و متا، از فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد و سبقت از رقبا استفاده میکنند. مثلا، در گوگل، زیر مجموعه آلفابت، هوش مصنوعی در موتور جستجوی آن، خودروهای خودران Waymo و Google Brain که معماری شبکه عصبی ترانسفورماتور را اختراع کرد که زیربنای پیشرفت‌های اخیر در پردازش زبان طبیعی است، جزو هسته مرکزی است.

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟

شبکه‌های عصبی مصنوعی و فناوری‌های هوش مصنوعی در یادگیری به سرعت در حال تکامل هستند، در درجه اول به این دلیل که هوش مصنوعی می‌تواند در پردازش حجم زیاد داده‌ها سریع تر عمل کند. 

حجم عظیم داده های ایجاد شده به صورت روزانه با استفاده از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و به واسطه یادگیری ماشینی می توانند به سرعت قابل اجرا شوند. در زمان نگارش این مقاله، یکی از معایب اصلی هوش مصنوعی این است که پردازش مقادیر زیادی از داده های مورد نیاز برنامه نویسی گران است. از آنجایی که تکنیک‌های هوش مصنوعی در محصولات و خدمات بیشتری گنجانده می‌شوند، سازمان‌ها نیز باید با پتانسیل برای ایجاد سیستم ها هماهنگ باشند.

مزایای هوش مصنوعی

از جمله مزایای هوش مصنوعی عبارتند از:

 

در مشاغل مرتبط با جزئیات کاربردی است. هوش مصنوعی ثابت کرده است که در تشخیص برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه و ملانوما به خوبی یا بهتر از پزشکان عمل می کند.

کاهش زمان برای کارهای سنگین داده ها از جمله مزایای این تکنولوژی هست. هوش مصنوعی به طور گسترده در حوزه نگهداری انبوه داده، از جمله بانکداری و اوراق بهادار، بیمه و همچنین داروسازی کاربرد دارد تا زمان تجزیه و تحلیل مجموعه های کلان داده کاهش یابد. به عنوان مثال، خدمات مالی به طور معمول از هوش مصنوعی برای پردازش درخواست های وام و کشف تقلب استفاده می کنند.

صرفه جویی در نیروی کار و افزایش بهره وری از جمله نکات مثبت هوش مصنوعی است. یک مثال در اینجا استفاده از اتوماسیون انبار است که در طول بیماری کرونا رشد کرد و انتظار می رود با ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشین افزایش یابد.

نتایج ثابتی را ارائه می دهد. بهترین ابزارهای ترجمه هوش مصنوعی سطوح بالایی از سازگاری را ارائه می‌کنند و حتی به کسب‌وکارهای کوچک نیز توانایی دسترسی به مشتریان را به زبان مادری خود ارائه می‌دهند.

می تواند رضایت مشتری را از طریق شخصی سازی بهبود بخشد. هوش مصنوعی می‌تواند محتوا، پیام‌ها، تبلیغات، توصیه‌ها و وب‌سایت‌ها را برای مشتریان فردی شخصی‌سازی کند.

عوامل مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی همیشه در دسترس هستند. برنامه های هوش مصنوعی نیازی به خوابیدن یا استراحت ندارند و خدمات 24/7 ارائه می دهند.

معایب هوش مصنوعی

در ادامه برخی از معایب هوش مصنوعی مطرح شده است.

 

گران است.

به تخصص فنی عمیق نیاز دارد.

عرضه محدود کارگران واجد شرایط برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی.

عدم توانایی تعمیم از یک کار به کار دیگر.

مشاغل انسانی را حذف می کند، نرخ بیکاری را افزایش می دهد.