چت جی‌پی‌تی

ChatGPT  یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که مکالمات انسانی و فراتر از آن را داشته باشید. مدل زبان می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و در انجام کارهایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله و کد به شما کمک کند.

چه کسی ChatGPT را ساخته است؟

ChatGPT توسط OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی و هوش مصنوعی بنیان گذاری شده است. این شرکت ChatGPT را در 30 نوامبر 2022 راه اندازی کرد. OpenAI همچنین مسئول ایجاد DALL-E 2، تولیدکننده هنر هوش مصنوعی محبوب و Whisper، سیستم تشخیص خودکار گفتار است.

ویژگی‌های منحصر به فرد ChatGPT

موج جدیدی از ابزارهای هوش مصنوعی، دنیا را در برگرفته است و به ما چشم‌اندازی برای شیوه‌ای جدید از کار و یافتن اطلاعاتی داده که می‌تواند کار و زندگی ما را ساده کند.

شما میتوانید از بات، اپلیکیشن (برای اندروید و iOS) یا از URL برای به کار گیری ChatGPT استفاده کنید. پس از ورود به سیستم، می‌توانید با ChatGPT شروع به چت کردن کنید. مکالمه میتواند با پرسش یک سوال آغاز شود. می توانید هر تعداد سوالی که میخواهید بپرسید.

توجه داشته باشید که اگر میخواهید از اپ استفاده کنید، مطمئن شوید که برنامه ایجاد شده توسط OpenAI را دانلود می‌کنید زیرا تعداد زیادی از برنامه های تقلبی کپی شده که وابسته به ChatGPT نیستند زیاد شده و در پلی استور یا اپ استور پیدا میشوند.

آیا ChatGPT به صورت رایگان در دسترس است؟

استفاده از ChatGPT رایگان است و فرقی ندارد که برای چه کاری از آن استفاده می کنید. استفاده شما در حوزه نوشتن، کدنویسی و موارد دیگر هزینه ای را مشمول نخواهد شد. یک گزینه اشتراک وجود دارد که کاربران می توانند از آن استفاده کنند که هزینه آن 20 دلار در ماه است. مدل اشتراک پولی مزایای اضافی مانند دسترسی عمومی حتی با ظرفیت، دسترسی به GPT-4، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و دسترسی به اینترنت از طریق افزونه‌ها را تضمین می‌کند.

با این حال، نسخه رایگان نیز یک گزینه قوی است زیرا اکثراً همان توانایی های فنی را دارد، به استثنای دسترسی به آخرین نسخه از مدل بزرگ زبان (LLM)، معروف به GPT-4، و اینترنت.

اگر می خواهید از انتظار صرف نظر کنید و دسترسی مطمئن داشته باشید، گزینه ای برای شما وجود دارد. ChatGPT Plus به کاربران این امکان را می دهد که حتی در زمان اوج مصرف دسترسی عمومی داشته باشند، زمان پاسخ سریع تری را تجربه کنند و به ویژگی ها و پیشرفت های جدید از جمله پیشرفته ترین LLM OpenAI، GPT-4 دسترسی داشته باشند.

همچنین می توانید از چت ربات هوش مصنوعی Bing، Bing Chat استفاده کنید. استفاده از این چت بات رایگان است، روی GPT-4 اجرا می شود، زمان انتظار نداشته و به اینترنت دسترسی دارد.

ChatGPT برای چه مواردی استفاده می شود؟

ChatGPT علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، عملکردهای زیادی نیز دارد. نوشت مقاله، توصیف جزئیات اثر هنری، تولید اعلان‌های هنری هوش مصنوعی و مکالمات فلسفی یا حتی کدنویسی از جمله کاربردهای آن است.

کاربردهای ChatGPT:

  • نوشتن انشا
  • کد نویسی
  • نوشتن رزومه
  • نوشتن فرمول اکسل
  • خلاصه نویسی
  • نوشتن نامه
  • درست کردن جدول

ChatGPT پیشرفته چگونه کار می کند؟

با اشتراک در ChatGPT Plus، می‌توانید با GPT-4، پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی Open، به ChatGPT دسترسی پیدا کنید. مدل‌های مولد هوش مصنوعی از این نوع بر روی حجم وسیعی از اطلاعات از اینترنت، از جمله وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، مقالات خبری و موارد دیگر آموزش می‌بینند.

آیا ChatGPT بهتر از گوگل است؟

ChatGPT نوعی مدل زبان است که جهت ایجاد برقراری ارتباط و مکالمه با کاربر ساخته شده است. گوگل یک موتور جستجو است صفحات وب را در اینترنت فهرست می کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته پیدا کند. بنابراین، یکی بهتر از دیگری نیست زیرا برای اهداف مختلف مناسب است.

اگر به دنبال اطلاعات به روز و دقیق هستید، موتور جستجو بهترین گزینه برای شماست. البته در نظر داشته باشید که نسخه رایگان ChatGPT برای به دست آوردن اطلاعات از اینترنت نمیتواند جست و جو کند. از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی آموخته است برای ایجاد پاسخ استفاده می‌کند، که جایی برای خطا باقی می‌گذارد.

تفاوت عمده دیگر این است که ChatGPT فقط تا سال 2021 به اطلاعات دسترسی دارد، در حالی که یک موتور جستجوی معمولی مانند Google به آخرین اطلاعات دسترسی دارد. بنابراین، اگر از نسخه رایگان ChatGPT بپرسید که چه کسی جام جهانی 2022 را برده است، نمی تواند به شما پاسخ دهد، اما گوگل این کار را می کند.

اگر به دنبال پلتفرمی هستید که بتواند موضوعات پیچیده را به روشی آسان توضیح دهد، ChatGPT ممکن است جایگزین بهتری باشد.

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

علیرغم کاربردهای بسیار چشمگیر، ChatGPT هنوز محدودیت هایی دارد. برخی مواقع برای کاربران نیاز است که چندین بار سؤالات را بازنویسی کنند تا ChatGPT منظور آنها را بفهمد. محدودیت بزرگ‌تر، فقدان کیفیت در پاسخ‌هایی است که ارائه می‌کند - که گاهی می‌تواند به نظر قابل قبول باشد، اما معنای عملی ندارد، یا می‌تواند بیش از حد پرمخاطب باشد.

برخی مواقع فقط معنی سؤال شما حدس زده میشود و منظور شما به طور دقیق برای هوش مصنوعی مشخص نیست. در نتیجه باعث پاسخ‌های اشتباه به سؤالات میشود. محدودیت عمده دیگر این است که داده های ChatGPT تا سال 2021 محدود است. ChatGPT از رویدادها یا اخباری که از آن زمان به بعد رخ داده است آگاهی ندارد. در نهایت، ChatGPT منابعی برای پاسخ های خود ارائه نمی دهد.

با این حال، این دو مشکل از طریق ادغام ChatGPT در Bing به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آن برطرف شد. یک پلاگین Bing به ChatGPT امکان فهرست بندی اینترنت و ارائه استناد را می‌دهد. افزونه بینگ در حال حاضر محدود به مشترکین ChatGPT Plus است، اما در آینده برای همه رایگان خواهد بود.

آیا ChatGPT می تواند پاسخ دادن به برخی سوالات را رد کند؟

سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT توانایی دارد درخواست‌های نامناسب توسط کاربران را رد کنند. دستیار هوش مصنوعی می‌تواند پیام های ارسالی نامناسب را شناسایی کرده و از تولید محتوای ناامن جلوگیری نماید.

این موارد ارسالی شامل سوالاتی است که حقوق افراد را نقض میکند، توهین آمیز، تبعیض آمیز یا شامل فعالیت های غیرقانونی است. مدل ChatGPT همچنین می‌تواند پیش‌فرض‌های نادرست را به چالش بکشد، به سؤالات بعدی پاسخ دهد و حتی اشتباهات را در هنگام اشاره به آنها بپذیرد.

آیا می توانم با ChatGPT چت کنم؟

اگرچه برخی از افراد از ChatGPT برای برخی از عملکردهای پیچیده مانند نوشتن کد یا حتی بدافزار استفاده می کنند، می توانید از ChatGPT برای فعالیت های پیش پا افتاده تر مانند گفتگوی دوستانه استفاده کنید.

برخی از مکالمه ها می‌توانند به این گونه باشند: "من گرسنه از نظر روحی خسته ام چه کاری باید انجام بدهم" یا به قدری مفصل که "فکر می کنی زندگی پس از مرگ چگونه است" هر سوال ساده یا پیچیده ای باشد، ChatGPT مطمئناً پاسخی به آن پاسخ خواهد داد.