ان اف تی

آشنایی با ان اف تی (NFT)

ان اف تی‌ها (NFT) در حال حاضر دنیای هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌ها را دگرگون کرده‌اند. همانطور که همه در سراسر جهان بر این باور بودند که بیت کوین پاسخ دیجیتالی به ارز و پول است، اکنون ان اف تی را به عنوان پاسخ دیجیتالی به کلکسیون‌ها در نظر گرفته‌اند. در نتیجه، هنرمندان دیجیتال به لطف فروش گسترده به مخاطبان جدید رمزارز، زندگی خود را حسابی تغییر دادند.  اگر به NFT ها علاقه‌مند هستید و می‌خواهید درباره آنها بیشتر بدانید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

ان اف تی (NFT) چیست؟

NFT  به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است که معمولاً با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال ساخته میشود. به زبان ساده، این دارایی‌های رمزنگاری مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. آنها را نمی‌توان مانند سایر دارایی‌های دیجیتال (مانند بیت کوین یا اتریوم) مبادله یا معامله کرد.

اصطلاح ان اف تی مخفف non-fungible token است و همانطور که از نامش پیداست غیرقابل تعویض می‌باشد و به وضوح نشان می‌دهد که نه می‌توان آن را جایگزین کرد و نه تعویض کرد؛ زیرا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشد.

ویژگی‌های کلیدی توکن ان اف تی

دارایی دیجیتال: دارایی دیجیتال  NFT دارایی است که کلکسیون‌های اینترنتی مانند هنر، موسیقی و بازی‌ها را با گواهی معتبر توسط فناوری بلاک چین که زیربنای ارزهای دیجیتال است، نشان می‌دهد.

منحصر به فرد: ان اف تی را نمی‌توان جعل یا دستکاری کرد.

تبادل: مبادله NFT با رمزارزها مانند بیت کوین در صرافی و سایت های مخصوص انجام می شود.

Cryptopunks  یک نمونه قابل توجه از NFT است. این امکان را برای شما فراهم می‌سازد 10000 کلکسیون را با اثبات مالکیت خریداری، بفروشید و ذخیره کنید.

 

 

 

نحوه کار ان اف تی چگونه است؟

اکنون که گام های اولیه خود را برای درک چیستی NFT برداشته اید، باید ادامه دهید و در مورد نحوه عملکرد NFT بیاموزید. اکثر NFTها در بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم، یک دفتر کل عمومی توزیع شده که تراکنش ها را ثبت میکند، قرار دارند.

NFT ها توکن های فردی یا بهتر است بگوییم شخصی هستند که اطلاعات ارزشمندی در آنها ذخیره می گردد. از آنجایی که آنها دارای ارزشی هستند که عمدتاً توسط بازار و تقاضا تعیین می شود، می توان آنها را مانند سایر انواع فیزیکی هنر خرید و فروش کرد. داده‌های منحصربه‌فرد NFTها ، تأیید مالکیت آنها و انتقال توکن‌ها بین مالکان را آسان می‌کند.

NFT برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

افراد علاقه مند به معامله رمزارز و افرادی که دوست دارند آثار هنری جمع آوری کنند اغلب از NFT استفاده می‌کنند. به غیر از آن، کاربردهای دیگری نیز دارد.

از جمله این کاربردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

محتوای دیجیتال: امروزه مهمترین کاربرد NFT در ساخت محتوای دیجیتال است. سازندگان محتوا سود خود را با NFT ها افزایش می‌دهند، زیرا آنها به اقتصاد سازنده قدرت می‌دهند.

ساخت آیتم‌های بازی: NFT ها علاقه و توجه توسعه دهندگان بازی به خود جلب کرده‌اند. NFT ها می‌توانند مزایای زیادی را برای بازیکنان فراهم کنند. به طور معمول، در یک بازی آنلاین، می‌توانید آیتم‌هایی برای شخصیت خود بخرید و پس از اتمام کار با آنها، می‌توانید با فروش اقلام لز طریق ان اف تی پول خود را پس بگیرید.

سرمایه گذاری و وثیقه : NFT و DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) هر دو زیرساخت‌های مشابهی دارند. برنامه‌های DeFi به شما امکان می‌دهند با استفاده از وثیقه پول قرض کنید. NFT و DeFi هر دو با هم کار می‌کنند تا کاربران از NFT ها به عنوان وثیقه استفاده کنند.

مقایسه ان اف تی با کریپتو و فیات

NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض نوعی ارز دیجیتال هستند که نشان‌دهنده یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد یا اثر هنری منحصر به فرد می‌باشند. فیات و ارزهای دیجیتال عمدتاً برای اهداف معاملاتی استفاده می‌شوند و قابل تعویض هستند، به این معنی که هر واحد قابل مبادله با واحد یا وسیله دیگری است. NFT ها که بر اساس فناوری بلاک چین ایجاد شده اند،در واقع بازار ان اف تی در پلتفرم عمومی بلاک چین قرار دارد و امکان انتقال مالکیت و مالکیت شفاف را فراهم می‌کنند. آنها به هنرمندان اجازه می‌دهند تا از خلاقیت‌های خود که به صورت دیجیتالی ساخته شده‌اند درآمد کسب کنند و در نتیجه محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. از سوی دیگر، ارزهای رمزنگاری شده و فیات عمدتاً به عنوان ذخیره ارزش دارایی یا وسیله مبادله استفاده می‌شوند. در حالی که شباهت‌های خاصی وجود دارد، ویژگی‌های منحصر به فرد NFT ها آنها را از ارزهای سنتی متمایز می کند.

 

مزایای توکن غیر قابل تعویض یا ان اف تی

NFT چندین مزیت دارد که برخی از آنها عبارتند از:

NFT ها می‌توانند توسط هر کسی سرمایه‌گذاری شوند، زیرا برای همه و افراد مختلف قابل دسترسی است. یک NFT می تواند کارآمدتر و آسان تر بین مردم در سراسر جهان منتقل شود.

بلاک چین مالکیت NFT را تضمین می‌کند. امضای دیجیتالی مالکیت می‌تواند مالکیت یک سرمایه‌گذار را کاملاً ایمن کند. مالکیت نیز به واسطه فناوری بلاک چین شفاف می‌شود. NFT ها زمینه را برای یادگیری بیشتر در مورد فناوری بلاک چین فراهم می‌کنند.