متاورس

متاورس چیست؟

متاورس (metaverse) نوعی فضای دیجیتالی نوظهور با قابلیت سه بعدی است که از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و سایر فناوری‌های پیشرفته اینترنت استفاده می‌کند. این فناوری به افراد اجازه دهد تا تجربیات شخصی و تجاری واقعی را به صورت آنلاین تجربه کنند. در سال 2021، جستجوهای اینترنتی برای این عبارت 7200 درصد افزایش یافت. تحقیقات اخیر نشان‌دهنده این است که تقریباً 60 درصد از افراد در رابطه با انتقال فعالیت‌های روزمره مانند خرید، دوستیابی و کار کردن به دنیای متاورس هیجان زده بوده و از آن استقبال کردند.

 متاورس چه ویژگی‌هایی دارد؟

متاورس برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی معتقدند این یک زمین بازی دیجیتال برای دوستداران بازی است. برخی دیگر فکر می کنند که این پتانسیل این برای این است که یک فضای تجاری برای شرکت‌ها و مشتریان آنها باشد.

ما معتقدیم که هر دو تفسیر درست است. در ژوئن 2022، گزارشی از متاورس منتشر شد. این گزارش جدید بر اساس نظرسنجی از بیش از 3400 مصرف‌کننده و مدیر اجرایی و همچنین مصاحبه با 13 رهبر ارشد و کارشناسان متاورس بود. بر اساس این تحلیل، ما معتقدیم که متاورس به عنوان تکامل اینترنت امروزی شناخته می‌شود. این مسئله نشان دهنده همگرایی فناوری دیجیتال برای ترکیب و گسترش دسترسی و استفاده از ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) ، واقعیت مجازی  (VR)، و غیره است. «متافور سازمانی» ممکن است به گونه‌ای ترکیب شود که فرصت‌های بیشتری یعنی فراتر از یک مکان مجازی که در آن افراد با هم تعامل دارند را ایجاد کند.

در ابتدایی‌ترین حالت، متاورس سه ویژگی را به شما القا خواهد کرد:

 

  1. حس غوطه‌ور شدن
  2.  تعامل در زمان واقعی
  3. شبکه بی‌نهایت کاربر

و در نهایت، کاربرد کامل متاورس شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. پلتفرم‌ها و دستگاه‌هایی که به طور یکپارچه با یکدیگر کار می‌کنند
  2. امکان تعامل همزمان هزاران نفر
  3. استفاده از شبکه گسترده بازی

متاورس فرار از واقعیت نیست. در عوض، «در آغوش گرفتن و تقویت واقعیت از طریق محتوا و تجربیات در فضای مجازی است که می‌تواند باعث رضایت‌بخش‌تر کردن بسیاری از چیزها شود و همچنین باعث احساس ارتباط بیشتر، کارآمدتر و شادتر با عزیزانمان گردد». حسی که واقعا متاورس ارائه میدهد، حس تعلق به جامعه است. نقشی که در این فضا به‌عنوان کاربر ایفا میکنید باعث میشود تا احساس کنید در جامعه ذینفع هستید، نه صرفا یک کاربر.

علاوه بر این، متاورس بسیار اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. آینده اینگونه پیش‌بینی میشود که ما برندهای بیشتر، سرمایه‌گذاری و کاربران بیشتری را در همه ابعاد که به صورت سه بعدی و در زمان واقعی ارائه می‌شوند، خواهیم دید. اینها همه روندهایی هستند که برای چندین دهه ادامه داشته اند.

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) چگونه عمل میکنند؟

به عبارت ساده، واقعیت افزوده، از نوعی فناوری برای افزودن دیدگاه شخص از واقعیت به یک تصویر تولید شده توسط رایانه استفاده می‌کند. اگر Pokémon Go  را روی گوشی هوشمند خود دارید شما AR  را تجربه کرده‌اید. بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد که شخصیت‌ها را بر اساس مکان واقعی آنها روی نقشه انتخاب کنند.

 

هدست‌های واقعیت افزوده پیشرفته ، همراه با فناوری‌های جدید و توانمند مانند 5G، و فضای ابری که قادر به ارائه حجم عظیمی از داده‌ها است به متاورس کمک میکند تا سطحی خدماتی را در فضای دیجیتال ارائه دهد که نسبت به پلتفرم‌های بازی آنلاین واقعی‌تر به نظر میرسد. از اوایل دهه 2000 ، جایی که مردم می‌توانستند آواتارهایی بسازند که از طریق آن‌ها امکان داشتند که تجربیات مجازی نیمه‌شخصی داشته باشند.

از سوی دیگر، واقعیت مجازی  (VR)، شامل یک جزء فیزیکی (جدا گوشی یا تجهیزات دیگر مانند کلاه ایمنی یا دستکش‌های مملو از حسگر) نمی‌شود. در  VR، کاربران وارد یک شبیه سازی کامپیوتری می شوند، اما می توانند با آن به گونه ای تعامل کنند که واقعی به نظر برسد. شاید با بازی‌های ویدیویی که از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند آشنا باشید، اما این فناوری به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که فراتر از سرگرمی است.

متاورس از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

متاورس امروزی از ده لایه تشکیل شده است که به چهار دسته تقسیم می شوند: محتوا و تجربیات، پلتفرم‌ها، زیرساخت ها و سخت افزارها و امنیت. در اینجا چند نمونه از هر کدام را برای شما عنوان کرده‌ایم:

محتوا و تجربیات:

محتوا که توسط کاربران، سازندگان و توسعه‌دهندگان ایجاد شده است باعث غنی سازی تجربیات متاورس میشود. این مطالب در دنیای مجازی که در آن گروه‌ها می توانند جمع شوند و تعامل کنند ایجاد میشوند.

بسترسازی یا ایجاد پلتفرم:

1.  پلتفرم هایی که دسترسی و کشف محتوا، تجربیات و برنامه ها را تسهیل می کنند

2.  پلتفرم هایی که برای سازندگان تجربه های سه بعدی طراحی شده اند

زیرساخت و سخت افزار:

افراد از طریق دستگاه‌ها، سیستم‌عامل‌ها (OS) و لوازم جانبی با متاورس ارتباط برقرار می‌کنند. متاورس با زیرساخت های اساسی مانند رایانش ابری، شبکه ها و موارد دیگر نیرو می گیرد.

امنیت:

امنیت، حریم خصوصی و حاکمیت برای عملکرد خوب و منصفانه متاورس حیاتی است. همین موضوع نیاز به ابزارها و برنامه هایی  را که هویت دیجیتال را مدیریت می کنند تشدید میکند.

چه پیشرفت هایی در تکنولوژیکی باعث توسعه متاورس می شود؟

همانطور که بلاک چین به اقتصاد شبکه‌های غیرمتمرکز سامان بخشیده است، پیشرفت‌های سریع فناوری مانند متاورس نوید آینده روشنتر و قابلیت همکاری در تمام جهان را می‌دهد. عرضه 5G به کاربران امکان می‌دهد تا مناطق وسیع‌تری را در دستگاه‌های تلفن همراه پردازش کنند.

در متاورس شرایطی فراهم میشود که مخاطبان بیشتری قادر خواهند بود تا بازی‌ها و تجربیات پیشرفته‌ را تجربه کنند. این تغییر از فضاهای اینترنتی دوبعدی بسیاری از کارها را تسهیل میکند.

امکان ضبط، ذخیره و پردازش داده‌ها به صورت محلی و نه در فضای ابری فراهم می‌شود و مشکلات پهنای باند و تأخیر محدود را حل می‌کند.

دستگاه‌های سخت افزاری دنیای فیزیکی و مجازی را ادغام خواهند کرد. متا ده میلیون هدست Oculus Quest 2 را در سال 2021 روانه بازار کرد و دستگاه‌های جدید از جمله دستکش و لباس‌ نیز در حال افزایش هستند.

در نظر داشته باشید که فناوری برای درک کامل پتانسیل متاورس هنوز وجود ندارد. پیشرفت‌هایی در زیرساخت محاسباتی، زیرساخت شبکه و سخت افزار رابط مورد نیاز خواهد بود.

فیلترشکنت رو به‌روز کن

حالا که تکنولوژی انقدر در حال پیشرفته و فضای مجازی رو به روز توسعه پیدا میکنه، وقتشه که اطلاعاتمون در مورد فضای مجازی، امنیت و توسعه این فضا بیشتر کنیم. برای اینکه داخل این فضا امنیت بیشتری داشته باشی باید از وی پی ان امن استفاده کنی. پیشنهاد ما به شما وی پی ان فراگز هست. تیم فراگز به تمام کاربران متعهده و پاسخگویی سریع داره. همین حالا تست کن.