رایانش ابری

رایانش ابری نوعی سرویس محاسباتی است که فضای ذخیره سازی، سرورها، شبکه‌ها، قابلیت‌های شبکه، انواع نرم افزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات را از طریق اینترنت فراهم میکند. این تکنولوژی باعث آسان‌تر شدن کار شرکت‌ها شده است. به این صورت که به جای استفاده از زیرساخت محاسباتی یا مراکز داده، با استفاده از سرویس ابری، میتوانند به تمام برنامه ها و فضای ذخیره سازی دسترسی داشته باشند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با رایانش ابری بیشتر آشنا شوید.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری در واقع خدمات مختلف را از طریق اینترنت ارائه میدهد. از جمله این خدمات میتوان به ارائه ابزارها و برنامه هایی مانند ذخیره سازی داده ها، سرورها، پایگاه های داده، شبکه و نرم افزار اشاره کرد. ذخیره سازی مبتنی بر رایانش ابری به جای نگهداری فایل ها در یک هارد دیسک اختصاصی یا دستگاه ذخیره سازی محلی، ذخیره آنها را در یک پایگاه داده اینترنتی انجام میدهد. هنگامی که یک دستگاه الکترونیکی به وب متصل است، دسترسی به داده ها و برنامه های نرم افزاری برای اجرای آن امکان پذیر است.

رایانش ابری بین کاربران محبوبیت زیادی دارد و این محبوبیت به دلیل صرفه جویی در هزینه، افزایش بهره وری، سرعت و کارایی، عملکرد و امنیت، است.

دلیل نامگذاری این تکنولوژِی به نام رایانش ابری به این دلیل است که اطلاعات مورد دسترسی از راه دور در فضای ابری یا فضای مجازی ذخیره می شود. شرکت هایی که خدمات ابری ارائه می دهند، این امکان را برای کاربران فراهم می سازند تا فایل ها و برنامه های کاربردی را در سرورهای راه دور ذخیره کرده و در نهایت به تمام اطلاعات و داده ها  از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند. این بدان معناست که نیازی به حضور کاربر در یک مکان خاص برای دسترسی به آن نیست و به کاربر اجازه می دهد از راه دور فعالیت خود را داشته باشد.

رایانش ابری به شکل دو نوع عمومی و خصوصی است. استفاده از خدمات سرویس رایانش ابری عمومی از طریق اینترنت با پرداخت هزینه امکان پذیر است. اما خدمات ابری خصوصی فقط برای یک تعداد مشخص شده از کاربران ارائه میشود. هر دو این سرویس ها سیستمی از شبکه های گوناگون هستند که خدماتی برای میزبانی ارائه می دهند. 

انواع خدمات رایانش ابری

صرف نظر از نوع سرویس، خدمات رایانش ابری مجموعه ای از کارکردها را در اختیار کاربران قرار می دهد که عبارتند از: 

  1. پست الکترونیک
  2. ذخیره سازی، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
  3. ایجاد و آزمایش برنامه ها
  4. تجزیه و تحلیل داده ها
  5. پخش صدا و تصویر
  6. ارائه نرم افزار در صورت تقاضا

رایانش ابری همچنان برای برخی یک سرویس نسبتاً جدید و نوعی نوآوری است، اما تعداد زیادی از سازمان‌های مختلف از شرکت‌های بزرگ گرفته تا مشاغل کوچک، سازمان‌های دولتی و حتی کاربران این نوآوری را به کار گرفته اند.

مدل‌های ارائه خدمات در رایانش ابری

انواع مختلفی از رایانش ابری وجود دارد. ابرهای عمومی خدمات خود را بر روی سرورها و ذخیره سازی در بستر اینترنت ارائه می دهند. اداره این مدل بر عهده شرکت های شخص ثالث است که تمام سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت های کلی را مدیریت و کنترل می کنند. دسترسی کاربران به حساب هایی به نحوی است که تقریبا برای هر کاربری قابل دسترسی است و می توانند به خدمات دسترسی پیدا می کنند.

اما فضای ابرهای خصوصی برای مشتریان به خصوص معمولا رزرو میشود که بیشتر برای کسب و کارها یا سازمان ها کاربرد دارد. بسیاری از خدمات رایانش ابری خصوصی در یک شبکه خصوصی ارائه می شوند. فضای رایانش ابری ترکیبی، در در واقع ترکیبی از خدمات عمومی و خصوصی است. این نوع مدل باعث انعطاف پذیری بیشتری برای کاربرد میشود و در نتیجه باعث بهینه سازی زیرساخت و امنیت کاربر میشود.

انواع رایانش ابری

رایانش ابری سیستمی است که عمدتاً از سه نوع تشکیل شده است این مدل ها عبارتند از :

سرویس (SaaS)، زیرساخت (IaaS) و پلت فرم (PaaS).

SaaS مجوز یک برنامه نرم افزاری را برای کاربرد صادر میکند. رایج است که مجوزها از طریق یک مدل پرداختی یا بر حسب تقاضا ارائه می گردند. این نوع سیستم را می توان در Microsoft Office  یافت.

IaaS روشی برای ارائه تمام موارد سیستم عامل ها ، سرورها و ذخیره سازی از طریق اتصال مبتنی بر IP به عنوان بخشی از یک سرویس درخواستی است. مشتریان می توانند از نیاز به خرید نرم افزار یا سرور اجتناب کنند و در عوض این منابع را در یک سرویس ابری تهیه کنند.  IBM Cloud و Microsoft Azure از جمله نمونه های معروف سیستم IaaS هستند.

PaaS پیچیده ترین لایه رایانش ابری در نظر گرفته می شود. روش PaaS دارای شباهت هایی با روش SaaS است. تفاوت اصلی در این میباشد که در واقع جایگزین ارائه آنلاین نرم افزار است. یک پلت فرم برای ایجاد نرم افزار است که از طریق اینترنت ارائه می گردد. این مدل شامل پلتفرم هایی مانند Salesforce.com و Heroku است.

مزایای رایانش ابری

رایانش ابری مزایای متعددی ارائه می‌دهد، از جمله این مزایا می‌توان به توانایی استفاده از هر دستگاهی از طریق یک برنامه بومی یا یک مرورگر اشاره کرد که در نتیجه، این امکان برای کاربران فراهم خواهد بود که فایل‌ها و تنظیمات خود را به صورت کاملاً یکپارچه به دستگاه‌های دیگر انتقال دهند.

رایانش ابری فقط به دسترسی به فایل‌ها در چندین دستگاه محدود نمیشود. به لطف خدمات رایانش ابری، کاربران می توانند ایمیل خود را در هر رایانه ای بررسی کرده و حتی فایل ها را با استفاده از سرویس هایی مانند Dropbox و Google Drive ذخیره کنند.

  سرویس‌های رایانش ابری همچنین امکان گرفتن فایل بک آپ از موسیقی، فایل‌ها و عکس‌های خود را برای کاربران فراهم می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که در صورت خرابی هارد دیسک، به آن فایل‌ها دوباره دسترسی خواهند داشت.

همچنین در کسب و کارهای بزرگ باعث صرفه جویی در هزینه ها میشود. شرکت ها مجبور به خرید، ساخت و نگهداری فناوری جهت مدیریت اطلاعات و زیرساخت های پرهزینه بودند. شرکت‌ها می‌توانند مراکز پرهزینه سرور و بخش‌های فناوری اطلاعات را با اتصالات اینترنتی عوض کنند، جایی که کارمندان برای تکمیل وظایف خود به صورت آنلاین با رایانش تعامل دارند.

ساختار ابری این فرصت را به کاربران میدهد تا در فضای ذخیره سازی روی دسکتاپ یا لپ تاپ خود صرفه جویی کنند و فضای کمتری از سیستم آنها اشغال شود. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار را سریع‌تر ارتقا دهند، زیرا شرکت‌های نرم‌افزاری می‌توانند به جای روش‌های سنتی‌تر و ملموس‌تر شامل دیسک‌ها یا فلش محصولات خود را از طریق وب ارائه دهند. به عنوان مثال، مشتریان Adobe می توانند از طریق اشتراک به برنامه های کاربردی موجود در Creative Cloud خود دسترسی داشته باشند در نتیجه به کاربران اجازه می دهد تا نسخه های جدید را دانلود کنند.