کلاهبرداری اینترنتی چیست ؟

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

کلاهبرداری اینترنتی شامل استفاده از خدمات آنلاین و نرم افزارها برای کلاهبرداری یا سوء استفاده از دیگر کاربران است. اصطلاح «کلاهبرداری اینترنتی» عموماً شامل فعالیت‌های جرایم سایبری می‌شود که از طریق اینترنت یا ایمیل انجام می‌گردد و شامل جرایمی مانند سرقت هویت، فیشینگ و سایر فعالیت‌های هکری که برای کلاهبرداری از مردم طراحی شده‌اند. در این مقاله انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی و تشخیص آنها را برای شما توضیح می‌دهیم.

فیشینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

"فیشینگ" زمانی اتفاق می‌افتد که مجرمان از طریق ارسال ایمیل‌های کلاهبرداری، پیام‌های متنی یا تماس‌های تلفنی سعی در فریب قربانیان خود دارند. هدف این کلاهبرداران اغلب این است که شما را وادار به بازدید از یک وب‌سایت کنند که ممکن است با دانلود خودکار یک فایل، ویروسی را به رایانه شما انتقال دهند یا اطلاعات بانکی و سایر اطلاعات شخصی را به سرقت ببرند. 

کلاهبرداری‌های فیشینگ مبتنی بر ایمیل یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری اینترنتی است که همچنان تهدیدی جدی برای کاربران و مشاغل اینترنتی به شمار می‌آید. این روش به طور مداوم در حال تکامل است و از حملات ساده تا تهدیدات پیچیده‌تر که افراد خاصی را هدف قرار می‌دهند، متغیر می‌باشد. از طریق این روش کلاهبردار با استفاده از نرم افزارهای مخرب برای آسیب رساندن یا غیرفعال کردن دستگاه‌های کاربران یا سرقت داده های شخصی و حساس اقدام می‌کند.

در کلاهبرداری‌های فیشینگ از طریق ایمیل، مجرمان سایبری خود را به عنوان فردی که قربانی آن‌ها را می‌شناسد یا آن ها را معتبر می‌داند، ظاهر می‌کنند. هدف از این حمله تشویق افراد به کلیک کردن بر روی لینکی می باشد که به یک وب سایت مخرب یا جعلی که شبیه یک وب سایت قانونی طراحی شده است.

هکر ابتدا یک وب سایت جعلی ایجاد می‌کند. سپس فهرستی از آدرس‌ ایمیل‌های کاربران مختلف را برای هدف قرار دادن و توزیع یک پیام ایمیل به دست می‌آورند. هدف این پیام فریب دادن افراد به کلیک کردن روی لینک آن وب‌سایت است. هنگامی که کاربر روی لینک کلیک می‌کند، به وب سایت جعلی منتقل می‌شود. این وبسایت نام کاربری و رمز عبور را درخواست می‌کند یا به طور خودکار بدافزار را روی دستگاه شما دانلود می‌کند که داده‌ها و اطلاعات اعتبار ورود به سیستم را به سرقت می‌برد. 

هکر می‌تواند از این داده‌ها برای دسترسی به حساب‌های آنلاین کاربر، سرقت داده‌های بیشتر مانند جزئیات کارت اعتباری، دسترسی به شبکه‌های شرکتی متصل به دستگاه یا دزدی هویت استفاده کند. مهاجمان کلاهبرداری فیشینگ اغلب نیاز به فوریت را در پیام بیان می‌کنند. مثلا می‌گویند که حساب آنلاین یا کارت بانکی آنها در خطر است و آنها باید فوراً وارد سیستم شوند تا مشکل را برطرف کنند.

روش‌های کلاهبرداری اینترنتی

مجرمان سایبری از انواع استراتژی‌ها برای کلاهبرداری اینترنتی استفاده می‌کنند. کلاهبرداری اینترنتی را می توان به چند نوع اصلی تقسیم کرد. فیشینگ، نصب نرم‌افزارهای مخرب روی سیستم شما، سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسانی فوری برای گسترش بدافزار یا تروجان، وب‌سایت‌های جعلی یا نقض و دزدی اطلاعات شما از جمله انواع کلاهبرداری اینترنتی است که هر کدام به نحوی انجام میشوند. نقض داده‌ها، سرقت داده های محرمانه، محافظت شده یا حساس از یک مکان امن و انتقال آن به یک محیط غیر قابل اعتماد یکی از مهمترین مسائلی است که باید مراقب باشید.

 

کلاهبرداری از طریق کارت بانکی

کلاهبرداری از طریق کارت اعتباری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که هکرها با گرفتن اطلاعات کارت اعتباری افراد، به دنبال سرقت پول یا خرید از طریق کارت هستند.

برای به دست آوردن جزئیات کارت افرادی، کلاهبرداران اینترنتی اغلب از معاملات کارت اعتباری یا وام‌های بانکی استفاده می‌کنند تا قربانیان را فریب دهند. برای مثال، قربانی ممکن است پیامی از بانک خود دریافت کند که به او در رابطه با شرایط یک وام ویژه اطلاعات میدهد و او این شرایط را دارد یا مقدار زیادی پول به عنوان وام در اختیار او قرار گرفته است. این کلاهبرداری ها با وجود آگاهی گسترده مبنی بر اینکه چنین پیشنهادهایی برای واقعی بودن بیش از حد خوب هستند، همچنان مردم را فریب می‌دهند.

کلاهبرداری‌ از طریق سایت دوستیابی آنلاین

نمونه معمول دیگری از کلاهبرداری اینترنتی، تعداد زیادی از برنامه‌ها و وب‌سایت‌های دوستیابی آنلاین را هدف قرار می‌دهد. تمرکز هکرها بر روی این برنامه‌ها بسیار بالاست زیرا قصد فریب قربانیان را دارند تا پول و اطلاعات شخصی را دریافت کنند. کلاهبرداران معمولا پروفایل‌های جعلی ایجاد می‌کنند تا با کاربران تعامل داشته باشند، رابطه ایجاد کنند، به آرامی اعتماد آنها را ایجاد کنند، داستانی ساختگی تعریف کنند و از کاربر کمک مالی بخواهند.

کلاهبرداری اینترنتی با استفاده از لاتاری

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری‌ از طریق ایمیلی است که به قربانیان می‌گوید در لاتاری برنده شده‌اند. این کلاهبرداری‌ها به دریافت‌کنندگان اطلاع می‌دهد که پس از پرداخت هزینه اندک می‌توانند جایزه خود را مطالبه کنند.

کلاهبرداران معمولاً ایمیل‌ها را طوری می‌سازند که باورپذیر به نظر برسند. این کلاهبرداری با سوءاستفاده از رویای افراد برای برنده شد ، اهداف خود را دنبال کرده و مقادیر زیادی پول دریافت می‌کند. حتی اگر قربانی هرگز بلیط لاتاری نخریده باشد باز هم این پیشنهاد برای او وسوسه‌انگیز است. اما این ناآگاهی از اینکه قرعه‌کشی قانونی لاتاری از برندگان نمی‌خواهد برای دریافت جایزه خود هزینه پرداخت کنند، بسیاری را به خطر می‌اندازد. 

چگونه از خود در برابر کلاهبرداری های اینترنتی محافظت کنیم

کاربران اینترنت می‌توانند با آگاهی از انواع رایج کلاهبرداری اینترنتی که در ابتدا ذکر شد، از خود محافظت و از گرفتار شدن در فیشینگ جلوگیری کنند. این مسئله حیاتی است که هرگز از طریق اینترنت برای کسی که ملاقات نکرده‌اید پول واریز نکنید، هرگز جزئیات شخصی یا مالی را با افرادی که قانونی یا قابل اعتماد نیستند به اشتراک نگذارید، و همچنین هرگز روی لینک‌ها یا پیوست‌ها در ایمیل‌ها یا پیام‌های فوری کلیک نکنید. اگر با این مسئله رو به رو شدید باید کلاهبرداری آنلاین و ایمیل‌های فیشینگ را به پلیس فتا گزارش دهید.

اگر کاربران قربانی کلاهبرداری از طریق کارت اعتباری شدند، باید آن را به مراجع قانونی و دفاتر مربوطه گزارش دهند.

نحوه تشخیص ایمیل، پیام متنی یا تماس کلاهبرداری

نشانه‌های کسی که سعی دارد از شما کلاهبرداری کند را شناسایی کنید و یاد بگیرید که چگونه صحت پیامی را که دریافت کرده‌اید بررسی نمایید.

بسیاری از کلاهبرداری‌های اینترنتی بر روی رویدادهای محبوب تمرکز می‌کنند تا از افرادی که آنها را جشن می‌گیرند یا به این مسائل اهمیت می‌دهند کلاهبرداری کنند. این رویدادها شامل تولدها، عیدها و عزاداری‌ها نیز می‌شود که معمولاً با ارسال ایمیل، توجهات را جلب می‌کنند. هکرها معمولاً با نصب نرم‌افزارهای مخرب در کارت‌های تبریک و ارسال به صورت ایمیل، از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. شما با باز کردن کارت تبریک، این کارت را دانلود و در نتیجه بر روی دستگاه شما گیرنده نصب می‌کنند.

 

عواقب آن می تواند ویرانگر باشد. این بدافزار که معمولا به شکل تروجان نیز ظاهر میشود، می‌تواند منجر به تبلیغات پاپ آپ شود که بر عملکرد برنامه تأثیر گذاشته و سرعت دستگاه را کاهش دهد. اما مسئله مهمتر، سرقت داده‌های شخصی و مالی و استفاده از رایانه او به‌عنوان یک ربات در شبکه وسیعی از رایانه‌های در معرض خطر است که به آن بات‌نت نیز می‌گویند.

سخن پایانی 

کلاهبرداری‌های اینترنتی که قربانیان را از طریق خدمات آنلاین هدف قرار می‌دهند، سالانه میلیون‌ها تومان از فعالیت‌های متقلبانه را به جیب می‌زنند. با گسترش استفاده از اینترنت و پیچیده‌تر شدن تکنیک های مجرمانه سایبری، این ارقام همچنان افزایش می‌یابد. با توجه به افزایش نیاز به استفاده از وی پی ان، این خطرات و کلاهبرداری‌ها نیز افزایش پیدا کرده و بسیاری از این طریق به سیستم شما دسترسی پیدا می‌کنند. در نتیجه خرید وی پی ان از تیم معتبر مسئله مهمی است که باید در نظر بگیرید. وی پی ان فراگز با توجه به رضایت کاربران از جمله ارائه‌دهندگان فیلترشکن است که می‌توانید از آن خرید کنید.