استارلینک

با استارلینک بیشتر آشنا شوید

استارلینک نوعی اینترنت ماهواره‌ای است که یکی از پروژه‌های جاه طلبانه SpaceX به شمار می‌آید. این پروژه در رابطه با ارائه اینترنت به روش‌های جدید برای افرادی است که نمی‌توانند روی زیرساخت‌های سنتی حساب کنند. این فناوری به گونه‌ای است که جهان را تغییر می دهد پس با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های منحصر به فرد و مزایا استارلینک بیشتر آشنا شویم.

اینترنت استارلینک چیست؟

استارلینک از فناوری ارتباطات ماهواره‌ای استفاده می‌کند در واقع میان تعدادی از ماهواره‌های کوچک‌تر در مدار زمین قرار میگیرد. بیش از 5000 ماهواره در مدار پایین به دور زمین پرتاب شده اند و این پروژه در نظر دارد تعداد بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

Starlink این فناوری را مشابه تلفن های ثابت که امکان تماس به تلفن همراه را فراهم می کند، در اختیار کاربران قرار می دهد. با این تفاوت که استارلینک اینترنت را به تلفن شما متصل میکند. این بدان معناست که برای دسترسی به اینترنت نیازی به یک برج تلفن همراه یا اتصال اینترنت کابلی ندارید. تقریباً از هر جایی که ماهواره‌ها قدرت ترکیبی خود را ارائه دهند، شما اینترنت خواهید داشت.

استارلینک (Starlink) چگونه کار می کند؟

استارلینک بر روی یک فناوری خدمات اینترنت ماهواره ای کار می کند که به جای استفاده از فناوری کابل، مانند فیبر نوری برای انتقال داده های اینترنتی، از سیگنال های رادیویی از طریق فضا استفاده می کند. ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌هایی را به ماهواره‌ها در مدار ارسال می‌کنند که داده‌ها را به کاربران استارلینک در زمین می‌فرستنذ. هر ماهواره در صورت فلکی استارلینک 573 پوند وزن دارد و بدنه ای صاف دارد. یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس می تواند تا 60 ماهواره را در خود جای دهد.

هدف استارلینک ایجاد یک شبکه با سرعت در فضا است. اسپیس ایکس یک صورت فلکی متشکل از تقریباً 42000 ماهواره به اندازه تبلت را پیشنهاد کرده است که در مدار پایین دور کره زمین میچرخند تا این هدف را برآورده کند.

استارلینک شامل چند ترفند برای انجام این کار است، از جمله:

پیشرانش فضایی اثر هال (HETS): این پیشرانش ها را با میدان های مغناطیسی ترکیب می کنند. آن‌ها اجازه می‌دهند تا تنظیمات دقیق موقعیت‌یابی ماهواره‌ها انجام شود و اگر ماهواره‌ها آسیب دیدند یا فرسوده شدند، به طور ایمن و دقیق به زمین فرود آیند.

داده‌های قابل ردیابی زنده: ماهواره‌ها با پیوند داده‌های ردیابی که دائماً به‌روزرسانی می‌شوند به شبکه متصل می‌شوند تا موقعیت خود را تعیین کنند. این امر به صورت فلکی ماهواره اجازه می دهد تا هماهنگ عمل کند و در یک طیف حرکت کند که در غیر این صورت باعث برخورد به جسم می شود.

استارلینک هنوز یک پروژه نسبتاً جدید است، اما بیش از 1 میلیون درخواست انفرادی را تا دسامبر 2022 اعلام کرده است. این تاریخ همچنین تاریخی بود که مجوز پرتاب 7500 ماهواره Gen-2 خود را دریافت کرد، بنابراین می توانید انتظار شبکه های گسترده ای را در آینده داشته باشید.

استارلینک چه مزایایی دارد؟

چرا Starlink نسبت به روش‌های سنتی اینترنت بهتر است؟ چه چیزی این سرویس را منحصر به فرد می کند؟

دسترسی به اینترنت روستایی و اضطراری: استارلینک به طور گسترده در دسترس است و اینترنت را برای افرادی که در موقعیت مکانی هستند که نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند، ارائه می دهد. این مورد شامل مناطق روستایی است که دکل‌های تلفن همراه هنوز به آنجا نرسیده‌اند یا کشورهایی که در زیرساخت‌های مخصوص سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. همچنین در مواقع اضطراری مانند سیل، آتش‌سوزی و زلزله خدماتی ارائه می‌دهد که سایر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی خاموش می‌شوند.

استارلینک ارزان نیست، اما برای مناطق روستایی مقرون به صرفه‌تر از سایر اتصالات ماهواره‌ای است، و با شرایط عالی که شامل داده‌های نامحدود می‌شود ارائه می‌گردد.

سرعت‌های بالا: فناوری استارلینک سرعت پهنای باند سریع‌تری را نسبت به بسیاری از اتصالات ماهواره‌ای ارائه می‌دهد که میانگین سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه را در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

قابل اطمینان: به دلیل اینکه استارلینک مدار بسیار پایینی دارد، به اندازه سایر اتصالات ماهواره ای تحت تأثیر آب و هوا و سایر اختلالات قرار نمی گیرد. در نتیجه آن را قابل اطمینان تر می کند و مشکل همیشگی اینترنت ماهواره ای را برطرف می کند.

 

چه مناطقی تحت پوشش استارلینک قرار دارند؟

استارلینک خدماتی را در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، نیوزلند و آمریکای جنوبی ارائه می‌دهد. با این حال، بسته به مسیری که ماهواره های Starlink طی می کنند، باید منطقه خود را جستجو کنید و ببینید آیا واجد شرایط است یا خیر. پاییز سال پیش با اوج گرفتن اعتراضات در ایران، صحبت اینترنت استارلینک در ایران بود اما هنوز اقداماتی جدی در این راستا انجام نشده است. در حال حاضر برای دسترسی به اینترنت آزاد و دور زدن فیلترینگ باید از فیلترشکن استفاده کنید. تیم فراگز با ارائه وی پی ان های پرسرعت در تلاش برای کسب رضایت کاربران است. با فراگز سرعت فضایی را تجربه کنید.