رفع فیلتر اینترنت ایران

پس از جنجال‌ها و حوادث پیش آمده در سال 1401 ، اینترنت در ایران فیلتر و محدود شد. اما این فیلترینگ باعث نشد که آمار کاربران در پلتفرم‌هایی مانند تلگرام، اینستاگرام یا توییتر کمتر شود. جمعیت 10 میلیونی کاربران در ایران همچنان پابرجاست. وضعیت اینترنت و فیلترینگ در کشور نامشخص است و سوال بسیاری از کاربران این است که آیا اینترنت ایران رفع فیلتر میشود؟ در ادامه این مقاله به موضوع اینترنت و فیلترینگ در ایران خواهیم پرداخت.

چه زمانی اینترنت فیلتر شد؟

وقتی صحبت از فیلترینگ میشود منظور فیلتر برخی سایت ها و یا شبکه های اجتماعی است. دولت هنوز موفق به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی و محدودیت اینترنت نشده است. از این رو نمی توان گفت اینترنت در ایران فیلتر است.

فیلتر تلگرام

یکی از شبکه های اجتماعی محبوب که فیلتر شد تلگرام است. پس از به وجود آمدن اختلال برای کاربران وایبر و لاین مردم به تلگرام روی آوردند. سرعت و امنیت این پیامرسان از جمله دلایل محبوبیت آن است. دولت سالها در رابطه با فیلترینگ تلگرام به دنبال تصویب قانونی بود و چندین بار موفق به اختلال در این پیامرسان شد. در تظاهرات دی 1396 تلگرام بیش از یک هفته با محدودیت مواجه و دسترسی کاربران به آن قطع شد اما در 23 در 1396 دوباره در دسترس کاربران ایران قرار گرفت.

سرانجام در تاریخ 10 اردیبهشت 97 مصوبه‌ای تصویب و به دستور قضایی از دسترس کاربران در ایران خارج شد. دستور داده شد که تلگرام به نحوی فیلتر شود که با هیچ فیلترشکنی قابل اتصال نباشد. اما این مسئله قابل اجرا نبود و همچنین طی آپدیتی، این قابلیت به پیام رسان تلگرام اضافه شد که از طریق پروکسی قابل اتصال باشد.

 فیلترینگ فیس بوک و توییتر

پس از اعتراضات سال 1388 ، دسترسی کاربران به فیس بوک و توییتر با اختلال مواجه شد. با اوج گرفتن اعتراضات و داغ شدن موضوع انتخابات، اطلاع رسانی در این شبکه ها باعث بهم خوردن جو کشور شده بود. در نتیجه نظام جمهوری اسلامی این دو پیام رسان را در لیست سیاه قرار داد.

فیلترینگ یوتیوب

یوتیوب در آذر ماه 1385 به دلیل محتوای جنسی از دسترس خارج و فیلتر شد. مدتی پس از آن رفع فیلتر شد اما سپس با انتشار ویدئوهای اعتراضات در سال 1388 و اعتراض مردم به نتایج ریاست جمهوری فیلتر شد.

فیلتر اینستاگرام و واتساپ

سر انجام طی اعتراضات شهریور سال 1402 ، پس از فیلتر اینترنت و عدم دسترسی مردم ایران به تمام شبکه‌‌ها و پیامرسان‌های خارجی، اینستاگرام و واتساپ نیز فیلتر شدند. طی چند ماه مردم ایران فقط به شبکه‌های ایرانی و سایت‌های داخلی دسترسی داشتند و عملا اینترنت به طور کلی قطع بود. سپس طبق مصوبه‌ای محدودیت دائمی این دو شبکه نیز در دستور کار قرار گرفت. هدف دولت تلاش برای روی آوردن مردم به پیامرسان‌های داخلی بود.

رفع فیلتر اینترنت ایران

فیلترینگ در ایران فقط به شبکه‌های اجتماعی محدود نمی شود و نرم افزارهایی مثل گوگل پلی با فیلتر مواجه است. بسیاری از مسئولین در وزارت ارتباطات معتقدند که محدود سازی و فیلتر گوگل پلی منطقی نیست و در رابطه با این موضوع باید تجدید نظر شود. پیرو این مسئله پویش‌هایی در مورد رفع فیلتر اینترنت ایران ایجاد شده اند. طی یک مصاحبه مردم نارضایتی خود را در این باره اعلام کرده اند. در وضعیت کنونی بسیاری از مردم برای استفاده و دسترسی به شبکه های اجتماعی از فیلترشکن استفاده میکنند و فیلترینگ هیچ اثری ندارد تنها مسئله این است که باعث افزایش هزینه ها شده است. مردم باید هزینه بیشتری هم برای اینترنت و هم خرید وی پی ان پرداخت کنند و به دردسرهای مردم اضافه شده است.

 

زارع پور، وزیر ارتباطات در مورد رفع فیلتر گوگل پلی قول رفع فیلتر داده و اظهار کرد: رفع فیلتر نرم افزار گوگل پی در دستور کار قرار گرفته و پیگیری های لازم در دست اجرا است. ما معتقدیم که در رابطه با فیلترینگ گوگل پلی لازم است تجدید نظر شود. اما در مورد رفع فیلتر سایر شبکه‌ها صحبتی نشده است و به نظر نمی‌آید دولت قصد رفع فیلتر شبکه های اجتماعی را داشته باشد.

آیا فیلترینگ در ایران تاثیر دارد؟

همانطور که میدانید فیلترینگ عملا بی تاثیر بوده و مردم از طریق فیلترشکن تمام محدودیت های حاضر را دور میزنند. متاسفانه رفع فیلتر اینترنت در دستور کار قرار نگرفته است و از طرفی فیلترینگ فقط بر روی سرعت اینترنت و انجام برخی کارها تاثیر گذاشته و مردم هزینه های زیادی را صرف خرید فیلترشکن میکنند. فیلترشکن فراگز این مسائل پیش آمده را حل کرده است. شما با وی پی ان فراگز لازم نیست هزینه زیادی را صرف کنید علاوه بر این سرعت فوق العاده را نیز تجربه خواهید کرد. هدف تیم فراگز فراهم کردن شرایط ایده آل برای کاربران است تا در هزینه و وقت صرفه جویی شود.