پروکسی چیست .

تفاوت وی پی ان (VPN) و پروکسی (Proxy)

اگر هنگام استفاده از اینترنت نگران حریم خصوصی خود هستید، میتوانید استفاده از وی پی ان یا پروکسی را در نظر داشته باشید. هر دو امنیت اتصال اینترنت شما را افزایش میدهند، اما دقیقاً چگونه کار می‌کنند و چه تفاوتی با هم دارند؟ اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد VPN و پروکسی هستید این مقاله را از دست ندهید. 

پروکسی چیست؟

معمولاً هنگام سرچ در اینترنت، رایانه شما مستقیماً به یک وب سایت متصل می‌شود و برای خواندن صفحه شروع به بارگیری صفحات می‌کند. این فرآیند مستقیم است. با این حال، هنگامی که از یک پروکسی استفاده می‌کنید، رایانه شما ابتدا تمام ترافیک وب را به پروکسی ارسال می‌کند. پروکسی درخواست شما را به وب سایت مورد نظر ارسال کرده، اطلاعات را دانلود و سپس به شما ارسال می‌کند.

با پنهان کردن آدرس IP به این روش، پروکسی به کاربران اجازه می‌دهد محدودیت‌ها و فیلترینگ را دور بزنند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند به محتوای سانسور شده در یک منطقه جغرافی با استفاده از سرور پروکسی ایالات متحده دسترسی داشته باشند.

تفاوت بین پروکسی و VPN چیست؟

VPN  و پروکسی هر دو حریم خصوصی بیشتری را به شما می‌دهند و آدرس IP  شما را به روش‌های مختلف پنهان می‌کنند. اما دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

VPN اطلاعات را رمزگذاری می‌کند‌

VPNها هر داده‌ای را که ارسال یا دریافت می‌کنید رمزگذاری می‌کنند، در حالی که پروکسی این کار را نمی‌کند. برای تراکنش‌های حساس مانند بانکداری آنلاین یا خرید آنلاین، رمزگذاری داده‌ها امنیت بیشتری به شما می‌دهد زیرا به این معنی است که مجرمان نمی‌توانند اطلاعات کارت اعتباری شما را رصد کنند.

تفاوت در سرعت

بسته به نحوه دسترسی کاربران به این دو پروتکل، هم VPN و هم پروکسی می‌توانند سرعت شما را کاهش دهند. این امر به ویژه در مورد پروکسی رایگان صادق است. آنها می‌توانند کندتر و امنیت کمتری داشته باشند زیرا پیکربندی و پشتیبانی کمتر بوده و زیرساخت کاهش یافته است. این در حالی بوده که سرعت هر ارائه‌دهنده‌ پروکسی متفاوت است اما به طور کلی vpn گزینه سریع‌تری می‌باشد.

VPN  پوشش بیشتری ارائه می‌دهد

VPN در کل سطح سیستم عامل کار می‌کند و تمام ترافیک شما را از طریق یک سرور VPN تغییر مسیر می‌دهد، در حالی که پروکسی‌ها در سطح برنامه کار می‌کنند و فقط ترافیک یک برنامه یا مرورگر خاص را تغییر مسیر می‌دهند. این بدان معنی است که VPN تمام فعالیت‌های وب را بدون در نظر گرفتن وب سایت یا برنامه رمزگذاری می‌کند، در حالی که پروکسی فقط یک وب سایت یا برنامه را در یک زمان مدیریت می‌کنند. در نتیجه، وی پی ان پوشش بیشتری را برای کاربران خود ارائه می دهد.

اکثر VPNها ترافیک را ثبت نمی‌کنند

اکثر ارائه‌دهندگان VPN ترافیک وب شما را ثبت نمی‌کنند، اما این امر در مورد پروکسی صدق نمی‌کند. اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی کامل هستید، از یک ارائه‌دهنده VPN استفاده کنید که دارای خط‌مشی عدم ورود به سیستم است. این بدان معناست که هنگام استفاده از سرویس خود برای سرچ در اینترنت، فعالیت شما را ردیابی و ذخیره نمی‌کند. در مقابل، یک پروکسی رایگان ممکن است ترافیک را برای فروش داده‌ها به اشخاص ثالث ثبت کند.

 

استفاده از وی پی ان بهتر است یا پروکسی؟

اگر می خواهید فعالیت‌های آنلاین خود را از امن نگه دارید، استفاده از اینترنت از طریق VPN گزینه بهتری است. وی پی ان حریم خصوصی و امنیت بیشتری نسبت به یک پروکسی فراهم می‌کند زیرا ترافیک شما را از طریق یک سرور ایمن هدایت کرده و رمزگذاری می‌کند. 

بهترین ارائه‌دهندگان VPN هزینه خدمات خود را دریافت می‌کنند. زیرا وظیفه آنها حفظ امنیت اطلاعات شماست. به این معنی که از حساس‌ترین اطلاعات شخصی و مالی شما محافظت می‌شود. تیم فراگز از جمله ارائه‌دهندگان وی پی ان است که با تضمین امنیت و سرعت کاربران خود، از حریم خصوصی آنها محافظت میکند. همین حالا تست کن و از سرعت لذت ببر.