در مورد VPS بیشتر بدانید

تفاوت VPN  و VPS

VPN  و VPS ممکن است شبیه به نظر برسند، اما از نظر کاربرد و عملکرد متفاوت هستند. در واقع، جدا از اینکه هر دو کلمه "مجازی" را در نام خود دارند، نقطه اشتراک دیگری ندارند. یکی سیستم عامل اختصاصی است که به صورت آفلاین خدمات میدهد و دیگری به عنوان یک سرویس ارائه میشود و شبکه‌ای از سرورهای اختصاصی است که استفاده از اینترنت را تسهیل می‌کند. در ادامه این مقاله به تفاوت VPN  و VPS  می‌پردازیم.

VPS چیست؟

برای درک بهتر تفاوت VPN  و VPS ابتدا باید با مفهوم وی پی اس آشنا شوید.

سرور خصوصی مجازی (VPS) یک نوع کامپیوتر است که شباهت زیادی به رایانه‌ای که در خانه استفاده می‌کنید دارد. VPS برای هاستینگ وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود و یک راه حل قابل اعتماد برای برنامه‌ها و سایر خدمات ارائه می‌دهد. آن را همانطور که می‌خواهید میتوانید پیکربندی کنید و به شما امکان میدهد هر کاری را که نیاز دارید انجام دهید. درست مثل رایانه خود می‌توانید انواع مختلفی از نرم افزارها را نصب و اجرا کنید.

VPS مزایا بسیاری دارد، اما مهمترین آن بدون محدودیت بودن است. همه خواهان سروری مقرون به صرفه هستند، بدون اینکه عملکرد آن‌ها را به خطر بیندازد یا از منابع مشترک سوء استفاده کند. یک سرور خصوصی مجازی به شما آزادی لازم برای اجرای نرم افزار مورد نیاز و منابع برای استفاده صحیح از آن را می‌دهد که با بودجه شما به خوبی هماهنگ باشد.

 

 

 

 

VPS چگونه کار می‌کند؟

فناوری مجازی‌سازی، برای برداشتن یک قطعه فیزیکی از سخت افزار و تقسیم آن به چندین سرور مجازی یا «گره» استفاده می‌شود. از نظر عملکرد تفاوت کمی بین یک ماشین مجازی و یک قطعه واقعی از سخت افزار سرور وجود دارد.

لایه‌هایی ایجاد می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که هر بخش به عنوان یک سرور مستقل با سیستم عامل خود که مستقل از سایرین عمل می‌کند، هماهنگ است. با وجود اینکه سرور فیزیکی مشترک است، سایر کاربران به داده های شما دسترسی ندارند، همانطور که شما نمی‌توانید به داده‌های آنها دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این، یک VPS معمولاً به کاربر اجازه می‌دهد تا نرم افزار و برنامه‌های کاربردی سفارشی را نصب کند. به همین ترتیب، تنظیمات امنیتی را می‌توان راحت‌تر اعمال کرد: برای مثال، باز کردن/بستن یک پورت، یا چندین پورت، مشکلی ندارد.

تفاوت VPN و VPS

VPN و VPS نام‌های مشابه و عملکردهای متفاوت دارند.
VPN برای حفظ امنیت داده‌های شما هنگام سرچ در اینترنت، ناشناس بودن و غیرقابل ردیابی بودن شما کاربرد دارد. همچنین در صورت وجود محدودیت در فایروال، اتصال شما را راحت می‌کند.

VPN  مزایایی دارد که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

1.  ایمن نگه داشتن شما هنگام اتصال به Wi-Fi عمومی

2.  مخفی کردن آدرس IP شما

3.  دور زدن محدودیت‌های دولتی و دسترسی به اینترنت آزاد

4.  پنهان کردن فعالیت مرورگر خود با رمزگذاری ترافیک اینترنت

5.  جلوگیری از ردیابی، ضبط و فروش ترافیک اینترنتی و اطلاعات خصوصی شما توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، کارگزاران تبلیغات، یا سایر نهادهای مخرب

VPS سرویسی است که توسط یک شرکت هاستینگ به منظور هاست وب سایت یا برنامه ارائه می‌شود. در حالی که در نهایت می‌توان از آن برای اتصال به اینترنت استفاده کرد، اما ذاتا اطلاعات شما را ایمن نگه نمی‌دارد.

وی پی اس به شما در شرایط زیر به شما کمک میکند:

1.  هنگامی که در حال اجرای یک برنامه قدرتمند هستید که به CPU زیادی نیاز دارید.

2.  در شرایطی که هاست یک وب سایت پر بازدید را در اختیار دارید و برای عملکرد بهتر به منابع بیشتری نیاز دارید.

3.  هاست یک وب سایت با یک پلتفرم تجارت الکترونیک را دارید و اجرای درست آن اهمیت بالایی دارد.

4.  هنگامی که باید برنامه‌ها یا نرم افزارها را از راه دور اجرا کنید.

رو ابرا با فراگز

حالا که با تفاوت VPN  و VPS آشنا شدید احتمالا نیاز به خرید یک وی پی ان امن و خوب را در خود حس کردید. همانطور که مطالعه کردید وی پی ان به طور کلی به شما این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت در اینترنت سرچ کنید. پس با وی پی ان فراگز خیال خودتُ راحت کن و بدون ترس از فیلترینگ رو ابرا باش.